طراحی سیستم استنتاج فازی‌ـ‌عصبی انطباقی جهت امکان‌‌سنجی استارتاپ‌های تجارت الکترونیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران .

2 استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.

چکیده

اقتصاد دیجیتالی موجب خلق فرصت‌های جدید برای ایجاد استارتاپ‌ها و مدل‌های جدید مبتنی بر فناوری اطلاعات شده است، اما همه استارتاپ‌های ایجاد شده به‌خصوص در حوزه تجارت ‌الکترونیک موفق نبوده‌‌ و نرخ شکست بالایی را دارند. در نتیجه هدف پژوهش حاضر، ارائه یک مدل امکان‌سنجی مبتنی بر سیستم فازی‌ـ‌عصبی برای استارتاپ‌های تجارت الکترونیک به‌منظور کمک به کاهش شکست این استارتاپ‌ها از طریق شناسایی عوامل و مؤلفه‌های مؤثر بر موفقیت است. پژوهش حاضر از نظر هدف، تحقیقی کاربردی و از نظر نوع گردآوری داده‌ها پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مربوط به استارتاپ‌های فعال در زمینه تجارت‌ الکترونیک در استان آذربایجان شرقی در بازه سال 1400 تا 1401 می‌باشد. روش پژوهش در نحوه شناسایی عوامل و شاخص‌ها با استفاده از نسبت روایی محتوا بر مبنای نظرات خبرگان بوده است. به‌منظور پیش‌بینی میزان موفقیت استارتاپ‌ها با استفاده از روش استنتاج فازی‌‌ـ‌عصبی انطباقی، یک سیستم فازی طراحی و آموزش‌داده‌شده است. همچنین جهت تعمیم‌پذیری سیستم، سیستم طراحی شده اعتبارسنجی شده است. خروجی پژوهش یک سیستم هوشمند است و نتایج حاصل از امکان‌سنجی انجام شده توسط سیستم فازی‌‌ـ‌عصبی انطباقی حاکی از صحت مطلوبیت سیستم و قابلیت اطمینان آن در پشتیبانی از تصمیمات اتخاذ شده به‌منظور ایجاد استارتاپ‌های جدید تجارت الکترونیکی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Providing an adaptive neuro-fuzzy inference system for the feasibility of e-commerce startups

نویسندگان [English]

  • Hamed Agheshlouei 1
  • MohammadJavad Mosadegh 2
  • Reza Ehtesham Rasi 2
1 PhD. Student, Department of Information Technology Management, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Industrial Management, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran.
چکیده [English]

The digital economy has created new opportunities to create startups and new models based on information technology, but not all startups created, especially in the field of electronic commerce, have been successful and have a high failure rate. As a result, the aim of this research is providing a feasibility model based on adaptive neuro-fuzzy inference system for e-commerce startups in order to help reduce the failure of these startups by identifying the factors and components affecting success.

The current research is an applied research in terms of purpose and a survey in terms of data collection. the statistical population of the research is related to the active startups in the field of e-commerce in East Azerbaijan province from 2021 till 2022. the method of research in identifying the factors and indicators uses the content validity ratio (CVR) based on the opinions of experts. in order to predict the success rate of startups using the adaptive neuro-fuzzy inference system, a fuzzy system has been designed and trained. also, in order to generalize the system, the designed system has been validated.

The output of the research is an intelligent system and the results of the feasibility study carried out by the adaptive neuro-fuzzy inference system indicate the correctness of the system's efficacy and its reliability in supporting the decisions made in order to create new e-commerce startups.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Feasibility
  • Startup
  • Business model
  • adaptive neuro-fuzzy inference system
اعرابی، سید محمد (1387). دست‌نامه برنامه‌ریزی استراتژیک. تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
آقاجانی، حسنعلی؛ شریعتی، زینت و حسینی، ابوالحسن. (1399). تبیین روند تکاملی و مؤلفه‌های مؤثر بر مدل کسب‌وکارهای الکترونیکی در استارتاپ‌های ایرانی، بهبود مدیریت.14(1)، 127-147.
تاری، غفار؛ پرحلم، حمیدرضا. (1399). مدل ساختاری عوامل مؤثر بر بقا و رشد استارتاپ‌ها در ایران. پژوهش‌نامه مدیریت اجرایی. 12(23)، 315-341.
حاجی‌زاده، ابراهیم، اصغری، محمد (١٣٩۴)، روش‌های و تحلیل‌های آماری با نگاه به روش تحقیق در علوم زیستی و بهداشتی، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ دوم.
روشنی، عارفه؛ رحیمی نیک، اعظم؛ ودادی، احمد و غلام‌زاده، داریوش. (1399). تدوین الگوی موفقیت استارتاپ‌های فین‌تک ایران با رویکرد ارزش‌آفرینی برای جامعه، جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش، 13(2).
شهرکی مقدم، شایان؛ فارسیجانی، حسن. (1401). شناسایی عوامل تأثیرگذار در ارتقا و رشد استارتاپ‌ها. فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری 6(20). 
علی احمدی، علیرضا؛ فتح‌الله، مهدی و تاج‌الدین، ایرج. (1382). نگرشی جامع بر مدیریت استراتژیک. تهران: انتشارات دانش.
نورمحمد نصرآبادی، غلامرضا. (1399). شناسایی و اولویت‌بندی عوامل کلیدی موفقیت استارتاپ‌ها (مطالعه موردی: استارتاپ‌های حوزه سلامت). مطالعات مدیریت مالی و اقتصادی، 02(02)، 20-46. 
 
Alhaji Audu, Mohammed (2014). The Impact of Feasibility Study in Enhancing Growth and Development of Business Organisations in Nigeria. Journal of Business and Management.)16(6, 32-38.
An, J., Kwak, H., Jung, S. G., Salminen, J., & Jansen, B. J. (2018). Customer segmentation using online platforms: isolating behavioral and demographic segments for persona creation via aggregated user data. Social Network Analysis and Mining8(1), [54].
Ardolino, M., Saccani, N., Adrodegari, F., & Perona, M. (2020). A Business Model Framework to Characterize Digital Multisided Platforms. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 6(1)
Ata, R., & Koçyigit, Y. (2010). An adaptive neuro-fuzzy inference system approach for prediction of tip speed ratio in wind turbines. Expert Syst. Appl., 37, 5454-5460.
Bam, H. (2018). A Feasibility Study Framework for E-Business Start-ups: A case study on Sxuirrel, Master of Engineering Degree Dissertation, Stellenbosch University. 1-168.
Blank, S. (2013). Why the Lean Start-up Changes Everything, Harvard Business Review, 63(5), 72- 91.
Claase, M. ‘Optimizing feasibility studies: Based on a Grounded Theory type   comparison of feasibility design research’. University of Twente, (2012).
Choudary, S. P. (2013). Platform power. Secrets of billion-dollar internet startups. Platform Thinking Labs.
Coes, Bastian. (2014). CRITICALLY ASSESSING THE STRENGTHS AND LIMITATIONS OF THE BUSINESS MODEL CANVAS. Master thesis Business Administration, university of twente.1-99.
Cui, Y; Mou, J; Cohen, J. et al. (2019). Understanding information system success model and valence framework in sellers’ acceptance of cross-border e-commerce: a sequential multi-method approach. Electronic Commerce Research 19, 885–914.
Damayanti, R., Yuswanto, A., & Hariri, A. (2022). Post-Pandemic Covid-19: Factors Affecting Startup Success in the Indonesian Economy. East Asian Journal of Multidisciplinary Research1(4), 691–706.
Delone, W. H., & Mclean, E. R. (2004). Measuring e-commerce success: Applying the DeLone & McLean information systems success model. International Journal of electronic commerce, 9(1), 31-47.
Donofrio, K. (2014). Content Marketing Enhances Public Relations Strategies through Social Media to Increase Market Shares for Businesses, Ph.D. Thesis, California Polytechnic State University, San Luis Obispo, pp. 55.
Fang, Y.Chiu, C. and Wang, E.T.G. (2011), "Understanding customers' satisfaction and repurchase intentions: An integration of IS success model, trust, and justice", Internet Research, Vol. 21 No. 4, pp. 479-503.
Ghobakhloo, M; Hong, T.S; Standing, C. (2015). B2B E-commerce success among small and medium-sized enterprises: A business network perspective. Journal of Organizational and End User Computing, 27(1), 1-32.
Giourka, P; Sanders, W. J. L.,M; Angelakoglou, K; Pramangioulis, D; Nikolopoulos, N; Rakopoulos, D; Tryferidis, A; Tzovaras, D.(2019). The Smart City Business Model Canvas—A Smart City Business Modeling Framework and Practical Tool. Energies, 12(24), 4798.
Gierej, Sylwia. (2017).The Framework of Business Model in the Context of Industrial Internet of Things, Procedia Engineering, 182, 206-212.
Hsu, M.-H., Chang, C.-M., Chu, K.-K. and Lee, Y.-J. (2014), “Determinants of repurchase intention in online group-buying: the perspectives of DeLone & McLean IS success model and trust”, Computers in Human Behavior, Vol. 36, July, pp. 234-245.
Joyce, A., Paquin, R.L. (2016). The triple layered business model canvas: A tool to design more sustainable business models, Journal of Cleaner Production.
Kee, D.M.H., Yusoff, Y.M., and Khin, S. (2019). The role of support on start-up success: A PLS-SEM approach. Asian Academy of Management Journal, 24(Supp. 1), 43–59.
Khatoon, Amna; Bhatti, Shahid Nazir; Tabassum, Atika; Rida, Aneesa and Alam, Sehrish. (2016). “Novel Causality in Consumer’s Online Behavior: Ecommerce Success Model” International Journal of Advanced Computer Science and Applications (ijacsa), 7(12).
Kotarba, M. (2018). Digital Transformation of Business Models. Foundations of Management, 10(1), 123-142.
Lai, J. Y. (2014). E-SERVCON and e-commerce success: applying the DeLone and McLean model. In Web Design and Development: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 816-838). IGI Global.
Pham, Q. T., & Pham, D. K. (2021, Sept./Dec.). The success of e-commerce startups: an empirical study in Vietnam. International Journal of Innovation - IJI, São Paulo, 9(3), 622-645.
Osterwalder, A., Pigneur, Y., & tucci, C. L. (2005). Clarifying business models: Origins, present, and future of the concept. Communications of the Association for Information Systems, 16, 1-25.
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business Model Generation: A Handbook for Visioners, Game Changers, and Challengers.
Parker G., Van Alstyne M. (2016). Platform Strategy. In: Augier M., Teece D. (eds) The Palgrave Encyclopedia of Strategic Management. Palgrave Macmillan, London.
Pulizzi, J. (2014). Epic content marketing: How to tell a different story, break through the clutter, and win more customers by marketing less. McGraw - Hill Education. New York.
Razmi, J. and Maghool, E. (2010). Multi-item supplier selection and lot-sizing planning under multiple price discounts using augmented ɛ-constraint and Tchebycheff method, The International Journal of Advanced Manufacturing Technology, (49)1-4, 379-392.
Rodrigues, Vívian & Lopes, Humberto Elias. (2018). THE LIMITS OF THE BUSINESS MODEL CANVAS AS A DYNAMIC FRAMEWORK. SMS Sao Paulo Conference. Sao Paulo, Brazil.
Santos, E. A., & Torkomian, A. L. V. (2021). Characteristics of the digital entrepreneur: a multicase study in startups. International Journal of Innovation - IJI, 9(2), 219-238.
Tiwana,A. (2014). Platform Ecosystems Aligning Architecture, Governance, and Strategy. Elsevier.
Tokarski, A., Tokarski, M., & Wójcik, J. (2017). The possibility of using the business model canvas in the establishment of an operator’s business plan. Torun Business Review, 16(4), 17-31.
Ungerer, G. D. (2015) ‘A competitive strategy framework for E-business start-ups’. Stellenbosch: Stellenbosch University.
Wang, W. T., Wang, Y. S., & Liu, E. R. (2016). The stickiness intention of group-buying websites: The integration of the commitment–trust theory and e-commerce success model. Information and Management, 53(5), 625-642.
Widmer, tobias. (2016). Assessing the strengths and limitations of Business Model Frameworks for Product Service Systems in the Circular Economy: Why Canvas and co. are not enough, Master of Science Thesis. 1-66.
Zott, C., Amit, R. and Massa, L. (2011) ‘The business model: recent developments and future research’, Journal of management. Sage Publications Sage CA: Los Angeles, CA, 37(4), pp. 1019–1042.