توانمندی‌ های مدیریت فرانچایز بر نحوه‌ی عمل فرانچایزر با نقش تعدیلگر مالکیت فرانچایزر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، کرج، البرز، ایران

2 استادیار گروه مدیریت،دانشگاه پیام نورمرکز تهران،تهران، ایران.

3 دانشجوی دکترای مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

چکیده

در پژوهش حاضر به بررسی تأثیر توانمندی‌های مدیریت فرانچایز بر نحوه‌ی عملکرد فرانچایزر با نقش تعدیلگر مالکیت فرانچایزر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان البرز پرداخته شد. پژوهش حاضر، بر مبنای تقسیم‌بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، از نوع پژوهشی می‌باشد، جامعه‌ی آماری در این پژوهش،‌ مدیران واحدهای فرانچایزی حوزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح استان البرز به تعداد 200 نفر شامل فروشگاه‌های (کوروش، امیران، هایپرمی، جامبو، هایپرمارکت، رفاه و ...) می‌باشد. نمونه آماری این تحقیق به تعداد 131 نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب گردید. روش نمونه‌گیری در این پژوهش از نوع تصادفی خوشه‌ای است. روش و ابزار گردآوری داده‌ها به روش، مطالعات میدانی و کتابخانه‌ای و ابزار پژوهش حاضر پرسشنامه استخراج‌شده از مطالعه گیلیس، کامبس و یین 2020 می‌باشد که روایی و پایایی آن تأیید گردید. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل معادلات ساختاری و کواریانس با نرم‌افزار پی.ال‌.اس استفاده شد. نتایج حاصل از فرضیات تحقیق حاکی از آن بود که توانمندی‌های مدیریت فرانچایز بر نحوه‌ی عملکرد فرانچایزر با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر مالکیت فرانچایزر تأثیر مثبت و معناداری دارد. فرانچایزرها می‌توانند با آگاهی از عوامل تأثیرگذار بر عملکرد فرانچایزی‌ها، آن‎ها را در یک سیستم تقویت کنند و عملکرد کلی مجموعة خود را نیز بالا ببرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The capabilities of franchise management on the franchisor's mode of action with the role of franchisor ownership moderator

نویسندگان [English]

  • Ali Akbar KHademi 1
  • shamaseddin Nik manesh 2
  • shabnam zarjou 3
1 Assistant Professor, Department of Management, Payam Noor University, Karaj, Alborz, Iran
2 Assistant Professor, Department of Management, Payam Noor Center Tehran University, Tehran, Iran.
3 PhD student in Human Resource Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Abstract

In the current research, the impact of franchise management capabilities on the franchisor's performance with the moderating role of the franchisor's ownership in chain stores in Alborz province was investigated. The current research is based on the division of the Ministry of Science Research and Technology and the statistical population in this research is 200 franchise managers of chain stores in Alborz province, including stores (Kuroosh, Amiran, Hypermy, Jumbo,Hypermarket, welfare and...).

The statistical sample of this research was 131 using Cochran's formula. The sampling method in this research is non-random cluster sampling. The method and tools of data collection are in the form of field and library studies and the tool of the current research is a questionnaire extracted from the study of Gillis, Combs and Yin 2020 whose validity and reliability were confirmed. Structural equation analysis and covariance analysis with PLS software were used to analyze the data. The results of the research hypotheses indicated that the franchise management capabilities have a significant positive effect on the franchisor's performance considering the moderating role of the franchisor's ownership. Franchisors can strengthen them in a system by knowing the factors influencing the performance of franchisees and increase the overall performance of their group.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Franchise management
  • franchisor performance
  • franchisor ownership
اسکینی، ربیعا و باقرآبادی، فرامرز. (1390). تعهدات اساسی فرانچایز گیرنده در قراردادهای بین المللی فرانچایز. مطالعات حقوق خصوصی (حقوق)، 41(3)، 1-20. 
اصغریان، احسان و حسینی، مجتبی. (1395). تأثیر توانمندی جذب، سرمایة اجتماعی و توانمندی مدیریتی بر عملکرد کسب وکارهای فرانچایزی (مطالعة واحدهای فرانچایزی حوزة فست فود در ایران)، توسعه کارآفرینی، 9(4)، 613-632. 
السان، مصطفی؛ ادریس، خلود و فتح، محمدرضا. (1401). مفهوم و پیشنیه قرارداد فرانچایز و مقایسه آن با نمایندگی تجاری. حقوق تطبیقی
خانلری، امیر؛ معصومی خلجی، حمیدرضا و بخشی خانشیر، مهدی. (1397). بررسی تاثیر شایستگی درک شده‌ی فرانچایز و به اشتراک‌گذاری اطلاعات مربوط به برند بر وفاداری مشتری با نقش میانجی وابستگی عاطفی به برند و ارزش برند در شرکت فرش پارس، چهارمین همایش بین‌المللی افق‌های نوین در علوم انسانی و مدیریت، تهران.
صنوبر، ناصر؛ حسینی، سیدصمد و محمدزاده، علی. (1397). تاثیر کیفیت روابط بر ارزش ویژه برند در همکاری‌های مبتنی بر فرانچایز. مدیریت کسب و کارهای بین‌المللی، 1(3)، 79-101.
محمد زاده، علی و صنوبر، ناصر. (1395). اهمیت و نقش فرانچایز (امتیاز) در توسعه کسب و کار، چهارمین کنفرانس ملی مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تبریز.
میرزایی، داوود؛ امرایی، ساسان و نظری، نبی. (1400). رابطه فرهنگ سازمانی و کارآفرینی، مطالعات فرهنگی پلیس، 8(4)13-21.  
نورنژاد، زینب و مراد زاده، سما.(1400). مزایا و معایب فرانچایز در کارآفرینی، همایش رویکردهای نوین مدیریت در مطالعات میان رشته‌ای، دوره 1.
 
Abdul Ghani, M. F., Hizam-Hanafiah, M., Mat Isa, R., & Abd Hamid, H. (2022). A Preliminary Study: Exploring Franchising Growth Factors of Franchisor and Franchisee. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 8(3), 138.
Alon, I., Apriliyanti, I. D., & Parodi, M. C. H. (2020). A systematic review of international franchising. Multinational Business Review. 
Barthélemy, J., (2011). Agency and institutional influences on franchising decisions. Journal of Business Venturing. 26 (1), 93–103.
Bradach, J.L., (1997). Using the plural form in the management of restaurant chains. Administrative Science Quarterly. 42 (2), 276–303.
Carney, M., Gedajlovic, E., (1991). Vertical integration in franchise systems: agency theory and resource explanations. Strategic Management Journal. 12 (8), 607–629.
Combs, J.G., Ketchen, D.J., Shook, C.L., Short, J.C., (2011). Antecedents and consequences of franchising: past accomplishments and future challenges. Journal of Management. 37 (1), 99–126.
Corrinne Mei Jyin Lee, Norbani Che-Ha and Sharifah Faridah Syed Alwi, Journal of Business Research, https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.12.048.   
Denton, N., Dennis, N. (2000). Airline franchising in Europe: benefits and disbenefits to airlines and consumers. Journal of Air Transport Management. Volume 6, Issue 4, Pages 179-190.  
El Akremi, A., Mignonac, K., Perrigot, R., (2011). Opportunistic behaviors in franchise chains: the role of cohesion among franchisees. Strategic Management Journal. 32 (9), 930–948.  
Gillis, W.E. Combsb, J.G. Yin, X. (2020). Franchise management capabilities and franchisor performance under alternative franchise ownership strategies. Journal of Business Venturing, 35, 105899.  
Grewal, ManagementDhruv & Roggeveen, Anne L. (2020). Understanding Retail Experiences and Customer Journey Management. Journal of Retailing. 96 (1, 2020) 3–8. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2020.02.002 0022-4359/© 2020 Published by Elsevier Inc. on behalf of New York University.
Guerola-Navarro, V., Oltra-Badenes, R., Gil-Gomez, H., & Fernández, A. I. (2021). Customer relationship management (CRM) and Innovation: A qualitative comparative analysis (QCA) in the search for improvements on the firm performance in winery sector. Technological Forecasting and Social Change, Vol. 169, 120838. 
Hamdoun, M., Jabbour, C. J. C., & Othman, H. B. (2018). Knowledge transfer and organizational innovation: Impacts of quality and environmental management. Journal of cleaner production, 193, 759-770.
Haucap, J., Wey. C., Barmbold, J. (2014). Location costs, product quality and implicit franchise contracts. Journal of International Economics, Volume 52, Issue 1, Pages 69-87. 
Iddy, J. J., & Alon, I. (2019). Knowledge management in franchising: a research agenda. Journal of Knowledge Management
Kale, P., Dyer, J.H., Singh, H., (2002). Alliance capability, stock market response, and long-term alliance success: the role of the alliance function. Strateg. Manag. J. 23 (8), 747–767.
Kidwell, R.E., Nygaard, A., Silkoset, R., (2007). Antecedents and effects of free riding in the franchisor–franchisee relationship. J. Bus. Ventur. 22 (4), 522–544.
Kim, M. S., & Thapa, B. (2018). Relationship of ethical leadership, corporate social responsibility and organizational performance. Sustainability, 10(2), 447.
Lafontaine, F., Shaw, K.L., (2005). Targeting managerial control: evidence from franchising. RAND J. Econ. 36 (1), 131–150.
Madanoglu, M., Lee, K., Castrogiovanni, G.J., (2011). Franchising and firm financial performance among U.S. restaurants. J. Retail. 87 (3), 406–417. 
Michael, S.C., (2000). The effect of organizational form on quality: the case of franchising. J. Econ. Behav. Organ. 43 (3), 295–318.
Norton, S.W., (1988). Franchising, brand name capital, and the entrepreneurial capacity problem. Strateg. Manag. J. 9 (Special Issue), 105–114. 
Orgonáš, J. The Macro-and Microeconomic Dimensions of Franchising (Theoretical Approach).
Ritter, T., Geersbro, J., (2018). Multi Dexterity in customer relationship management: anagerial. Implications and a Research Agenda. Industrial Marketing Management, 69, 74-79.
Rosado-Serrano, A., Paul, J., & Dikova, D. (2018). International franchising: A literature review and research agenda. Journal of Business Research, 85, 238-257.
Schilke, O., Goerzen, A., (2010). Alliance management capability: an investigation of the construct and its measurement. Journal of Management. 36 (5), 1192–1219.
Schreiner, M., Kale, P., Corsten, D., (2009). What really is alliance management capability and how does it impact alliance outcomes and success? Strategic Management Journal. 30(13), 1395–1419.
Shane, S.A., (1996). Hybrid organizational arrangements and their implications for firm growth and survival: a study of new franchisors. Academic Management Journal. 39 (1), 216–234.
Sun, K-A, Lee, S. (2018). Effects of franchising on industry competition: The moderating role of the hospitality industry. International Journal of Hospitality Management. 68, 80–88.
Teegen, H. (2000). Examining strategic and economic development implications of globalising through franchising. International Business Review, Volume 9, Issue 4, Pages 497-521.
Thompson, R.S., (1994). The franchise life cycle and the Penrose effect. J. Econ. Behav. Organ. 24 (2), 207–218.
Tougher, S., Dutt, V., Pereira, S., Et al. (2018). Effect of a multifaceted social franchising model on quality and coverage of maternal, newborn, and reproductive health-care services in Uttar Pradesh, India: a quasi-experimental study. The Lancet Glob Health, 6(2), 211-221.  
 
 
.