تبیین ابعاد و مؤلفه‌های هاب بین المللی با رویکرد توسعه بازار مورد مطالعه؛ فرودگاه امام خمینی (ره)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی،دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده حسابداری و مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی،تهران،ایران

3 گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده مدیریت و حسابداری، تهران، ایران

4 گروه راه و ترابری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، قزوین، ایران

10.22034/jiba.2023.57001.2069

چکیده

ازجمله مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی در بازار حمل‌ونقل هوایی، برخورداری از یک فرودگاه هاب برای برنامه‌ریزی و برقراری مسیرهای پروازی است. پژوهش حاضر، ازنظر نوع هدف، کاربردی و با استفاده از روش آمیخته (کیفی و کمّی) انجام‌شده است. در بخش کیفی پس از مرور ادبیات و مطالعات کتابخانه‌ای، چارچوب تئوریک پژوهش، طرح‌ریزی و سپس برای تکمیل و تبیین ابعاد و مؤلفه‌های مؤثر در توسعه بازار هاب بین‌المللی، از جامعه آماری شامل کارشناسان و مدیران فرودگاهی که دارای حداقل 20 سال سابقه در صنعت هوایی بودند به روش نمونه‌گیری هدفمند 12 نفر انتخاب و مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته‌ای تا رسیدن به اشباع نظری با ایشان انجام‌شده است.پس از پیاده-سازی داده‌ها و سه مرحله کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) با استفاده از روش تحلیل مضمون، 172 مضمون اولیه در قالب 31 مضمون سازمان‌دهنده به‌عنوان مؤلفه‌ها و 8 مضمون فراگیر به‌عنوان ابعاد مدل مفهومی ارائه شدند.در بخش کمّی پژوهش نیز برای تائید یا اصلاح ابعاد و مؤلفه‌های شناسایی‌شده، با استفاده از پرسش‌نامه محقق ساخته و نمونه‌گیری هدفمند، نظرات 14 نفر از خبرگان صنعت به روش دلفی در دو مرحله اخذ و مدل مفهومی تائید شد. بر مبنای نتایج حاصل‌شده، ابعاد اصلی هاب بین‌المللی با رویکرد توسعه بازار برای فرودگاه امام خمینی (ره) شامل 8 بعدِ زیرساخت‌ها، امکانات خدمات‌دهی، عوامل اقتصادی، عوامل رقابتی، مسائل فرهنگی بین‌المللی، موقعیت جغرافیایی، عوامل قانونی و توافق‌نامه‌ها، مسائل سیاسی و تحریم می‌باشد.جنبه نوآوری این پژوهش ارائه مدل نسبتاً جامعی برای توسعه بازار فرودگاه امام خمینی به‌عنوان یک هاب بین‌الملی است که تاکنون در پژوهش‌های دیگر به آن پرداخته نشده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explaining the Dimensions and Components of the International Hub with the Market Development Approach The Subject of Study; Imam Khomeini Airport (IKA)

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hossein Zeinalian 1
  • Zohreh Dehdashtishahrokh 2
  • Vahid Nasehifar 3
  • Ali Abdi Kordani 4
1 Faculty of Business Administration, Management & Accounting, Allame Tabataba’i University, Tehran, Iran
2 Faculty of Business Administration, Management & Accounting, Allame Tabataba’i University, Tehran, Iran
3 Faculty of Business Administration, Management & Accounting, Allame Tabataba’i University, Tehran, Iran
4 Faculty of Engineering, Civil Engineering and Transportation, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
چکیده [English]

Among the most important competitive advantages in the air transportation market is having a hub airport for planning and establishing flight routes.The current research, in terms of the type of objective, is practical and has been conducted using a mixed method.In the qualitative part, after reviewing the literature and library studies, the theoretical framework of the planning research, and then to complete and explain the effective dimensions and components in the development of the international hub market, the statistical community includes experts and airport managers who had at least 20 years of experience in the Aviation Industry by Purposive sampling (judgment and snowball) method, 12 people were selected and semi-structured interviews were conducted with them until the Theoretical Saturation was reached.After data implementation and three stages of coding (open, axial and selective) using the theme analysis method, 172 primary themes were presented in the form of 31 organizing themes as components and 8 inclusive themes as dimensions of the conceptual model.In the quantitative part of the research, in order to confirm or modify the identified dimensions and components, by using a researcher-made questionnaire and targeted sampling, the opinions of 14 industry experts were obtained by Delphi method in two stages and the conceptual model was confirmed. Based on the results obtained, the main dimensions of the international hub with a market development approach for IKA airport include 8 dimensions of infrastructures, service facilities, economic factors, competitive factors, international cultural issues, geographic location, legal factors and agreements, political issues and sanctions

کلیدواژه‌ها [English]

  • Air Transport؛ International Hub؛ Airport
  • ؛ Market Development
ابراهیم‌زاده، عیسی و ایزد فر، الهام. (1388). "تحلیلی بر مکان‌یابی فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی با استفاده از الگوی راهبردی SWOT ". مجله جغرافیا و توسعه ناحیه‌ای، 13، 260-237. 
دهدشتی شاهرخ، زهره. (1399). "روش­ها و تکنیک‌های تحقیق در علوم انسانی". شرکت چاپ و نشر بازرگانی، تهران، چاپ اول.
ذبیحی طاری، مجید. صفار زاده، محمود. شریف یزدی، مهدی و عبدی، علی. (1390). " ارائه مدل بهینه شبکه پروازی قطب و اقمار بر اساس تقاضای موجود، مطالعه موردی: شبکه فرودگاه‌های داخلی ایران". مجله علمی - پژوهشی عمران مدرس، 11 (4)، 68-57.
صفار زاده، محمود. معصومی، غلامرضا و ندیمی، نوید. (1395). "برنامه‌ریزی و طراحی فرودگاه". وزارت راه و شهرسازی – پژوهشکده حمل‌ونقل، تهران، چاپ چهارم. 
فروهید، امیراسماعیل. ایکاه، محمد (1400). " آلودگی صوتی و تحلیل رگرسیونی تراز صدا در حمل و نقل ریلی (مطالعه موردی شهر تهران)". فصلنامه علمی جاده، سال نوزدهم، 4 (109)، 80-69.
معین­الدینی، تینا سادات. عبدی، علی و سرکار، علیرضا. (1399). "اولویت‌بندی المان‌های فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) جهت ارتقاء به فرودگاه کلاس جهانی". فصلنامه علمی پژوهشنامه حمل‌ونقل، سال هفدهم، 1(62)، 14-1. 
نیوفل، ریچارد. ادونی، آمدئو. بلوبابا، پیتر و رینولد، تام. (1399). "سیستم‌های فرودگاهی برنامه‌ریزی، طراحی و مدیریت". مترجمان علی عبدی کردانی و  بهرام امیری­نژاد آشورآبادی، انتشارات دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)- قزوین، چاپ اول.   
 
Bingxiang, Zh & Mingsheng, Sh. (2012). “Hub-and-spoke Construction Study of Air China”. Energy Procedia. 16, 971 – 976.
Button, K., Lall, L. (1999).” The Economics of Being an Airport Hub City”. Research in Transportation Economics. 5, 75-105.
Castleberry, Ashley & Nolen, Amanda (2018). Thematic analysis of qualitative research data: Is it as easy as it sounds? Currents in Pharmacy Teaching and Learning (10) (2018) 807–815.
Carlucci, F., Cirà, A & Coccorese, P. (2018). “Measuring and Explaining Airport Efficiency and Sustainability: Evidence from Italy”. Sustainability 2018, 10 (2), 1-17. 
Graham, A. (2009). "How important are commercial revenues to today’s airports?" Journal of Air Transport Management. 15, 106-111.
Jankiewicz, J & Glapska, S.H. (2016). "The air transport market in Central and Eastern Europe after a decade of liberalisation – Different paths of growth". Journal of Transport Geography.50, 45-56.
Jantachalobon, N & Vanichkobchinda, P. (2012). “. An Analysis of Airfreight Transshipment Connectivity at Suvarnabhumi International Airport”. European Journal of Business and Management. 4(13), 141-148.
Lin, M.H & Mantin, B. (2015). “Airport privatization in international inter-hub and spoke networks”. Economics of Transportation. 4, 189–199.
 Logothetis, M & Miyoshi, Ch. (2016). “Network performance and competitive impact of the single hub A case study on Turkish Airlines and Emirates”. Journal of Air Transport Management. xxx, 1-9. 
Neufville, R.D., Odoni, A.R., Belobab, P & Reynolds, T. (2013) "Airport Systems. Planning, Design, and Management". The McGraw-Hill Education LLC. Second Edition. 
O'Connell, J. F & Escofet Bueno, O. (2016). “A study into the hub performance Emirates, Etihad Airways and Qatar Airways and their competitive position against the major European hubbing airlines”. Journal of Air Transport Management. xxx, 1-12.
Piltz, Ch., Voltes-Dorta, A & Suau-Sanchez,P. (2018). “A comparative analysis of hub connections of European and Asian airports against Middle Eastern hubs in intercontinental markets”. Journal of Air Transport Management. 66, 1-12.
Polk, A & Bilotkach, V. (2013). “- The assessment of market power of hub irports”.Transport Policy. 29, 29-37
Redondi, R., Malighetti, P & Paleari, S. (2011). "Hub competition and travel times in the world-wide airport network". Journal of Transport Geography. 19, 1260-1271.
Seabra, F., Valente, A.M., Silva, L.R., Assis, R., Acordi, C., Marcon, A.F & Bauer, M.M. (2020). "Determinants of Brazilian international flights: The role of hub-and-spoke and infrastructure variables". Journal of Air Transport Management, 89 Article 101866
Sopadang, A & Suwanwong, T. (2016). “Airport Connectivity Evaluation: The Study of Thailand”. Proceedings of the 2016 International Conference on Industrial Engineering and Operations Management Detroit, Michigan, USA, September,23-25.
Soylu, B & Katip, H. (2019). "A multi objective hub-airport location problem for an airline network design". European Journal of Operational Research. 277,412-425.
Wang, Ch & Wang, X. (2019). “Airport congestion delays and airline networks”. Transportation Research Part E.122, 328-349.
Yuliawati, E. (2018). “Determination of the International Hub Airport to Support the Flight Network Efficiency of ASEAN Region Countries (Case Study of the Indonesian Airport System)”. Aviation and Its Management - Global Challenges and Opportunities, chapter 3. (15-28). Publisher BoD-Book on Demand, 2019.
Zhang & Zhang, Y. (1997). "Concession Revenue and Optimal Airport Pricing". Transportation Research Part E. 33, 287–296.  
 
.