تاثیر هوشیاری دینی بر ترجیح محصولات داخلی: تحلیل نقش قوم گرایی و بیگانگی مصرفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

2 گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 عضو هیئت علمی

4 عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس

10.22034/jiba.2023.48708.1800

چکیده

دین یکی از جهانی‌ترین و بانفوذترین نهادهای اجتماعی است که تأثیر چشمگیری بر نگرش‌ها، ارزش‌ها و رفتارها در هر دو سطح فردی و اجتماعی دارد. بر این اساس هدف این پژوهش بررسی تاثیر هوشیاری دینی بر ترجیح محصولات داخلی: تحلیل نقش قوم گرایی و بیگانگی مصرفی است. این پژوهش از دسته پژوهش‌های کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها از نوع پژوهش‌های توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری مصرف کنندگان نوشیدنی غیر الکلی در شهرستان‌های سردشت، پیرانشهر و بانه می‌باشند. از بین این جامعه آماری 398 نفر که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند به پرسشنامه پژوهش پاسخ داد. داده‌های به دست آمده با نرم افزار اس پی اس اس و پی ال اس تحلیل شدند. نتایج نشان داد هوشیاری دینی تاثیر مثبت و معناداری بر ترجیح محصولات داخلی و قوم گرایی مصرف کننده و تاثیر منفی و معناداری بر بیگانگی مصرفی دارد. همچنین تاثیر قوم گرایی بر ترجیح محصولات داخلی مثبت و معنا و تاثیر بیگانگی مصرفی بر ترجیح محصولات داخلی منفی و معنادار بود. در نهایت نتایج نشان داد هوشیاری دینی از طریق قوم گرایی و بیگانگی مصرفی بر ترجیح محصولات داخلی تاثیر دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Impact of Religious consciousness on Domestic Product Preference: An Analysis of the Role of Ethnocentrism and Consumer Xenocentrism

نویسندگان [English]

  • zanyar Sheikhepoor 1
  • asghar Moshabaki 2
  • Seyed Hamid Khodadad Hoseini 3
  • fershteh Mansouri Moayad 4
1 Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
2 Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University.
3 Faculty member
4 Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University
چکیده [English]

Religion is one of the most universal and influential social institutions that has a significant impact on attitudes, values and behaviors at both individual and social levels. Therefore, the purpose of this study is the effect of religious consciousness on the preference of domestic products: analysis of the Role of Ethnocentrism and Consumer Xenocentrism. The present study is applied in terms of purpose and descriptive survey in terms of data collection. The statistical population consists of non-alcoholic drinkers in Sardasht, Piranshahr and Baneh city. Among this population, 333 people who were randomly selected responded to the electronic questionnaire. The data were analyzed using SPSS and PLS. The results showed that religious consciousness has a positive and significant effect on domestic product preference and consumer ethnocentrism and a negative and significant effect on consumer Xenocentrism. Also, the effect of consumer ethnocentrism on the preference of domestic products was positive and meaningful and the effect of consumer Xenocentrism on the preference of domestic products was negative and significant. Finally, the results showed that religious consciousness through ethnocentrism and consumer Xenocentrism affects the preference of domestic products.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religion
  • religious consciousness
  • ethnocentrism
  • Xenocentrism &؛ Preferring Domestic Products
بلوچی، حسین. (1398). بررسی نقش مذهب، خصومت و قوم‌پرستی در تمایل به خرید محصولات خارجی مصرف‌کنندگان تهرانی؛ نقش تعدیل‌گری قیمت محصول. مدیریت کسب و کارهای بین المللی، دانشکده اقتصاد و مدیریت تبریز، سال دوم، شماره 3، صص 23-1.    
بهمنی، مهرزاد. (1391). بررسی میزان ملی­گرایی مصرفی، اعتماد به تبلیغات و تمایل به مصرف کالاهای داخلی در بین شهروندان 28 شهر کشور. فصلنامه پژوهش­های ارتباطی، سال 19، شماره 3(پیاپی 71)، صص 182-159. 
پورسلیمی، مجتبی؛ هاشمیان، مجتبی و طباخیان، لیلی. (1395). بررسی تاثیر جهان وطن گرایی بر نگرش نسبت به محصول داخلی به واسطه ملی گرایی مصرف کننده (از دید تئوری هویت اجتماعی). مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره 8، شماره 4، صص 810-795. 
ترابی، الهام. (1394). بررسی عوامل موثر بر قصد خرید محصولات تولید ملی (مورد مطالعه: صنعت لوازم خانگی). پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه تربیت مدرس. 
ترکستانی، محمد صالح و جاهدی، پدرام. (1398). مطالعه مردم نگارانه درک معنای برند ترک (مطالعه موردی منطقه آزاد انزلی)، مجله مطالعات رفتار مصرف‌کننده، سال ششم، شماره یک، صص 63-80. 
حدادیان، علیرضا و عونی اسبفروشانی، آرزو. (1394). اثرگذاری ادراک مشتریان از محصول بر ارزش­های فرهنگی حاکم بر بازار. دو فصلنامه کاوش­های مدیریت بازرگانی، شماره 14، دوره 7. 
حدیدی، احسان؛ حدیدی زواره، عفت و دشمن زیاری، اسفندیار. (1395). میزان تمایل به مصرف کالاهای داخلی مصرف کنندگان ایرانی از دیدگاه اقتصاد مقاومتی. سال جهارم، ویژه نامه اقتصادی، صص 191-196.  
حسین زاده، علی؛ نیازی، محسن و شفائی مقدم، الهام. (1394). تبیین عوامل موثر بر گرایش شهروندان به مصرف کالاهای داخلی. مورد مطالعه: شهروندان شهرستان کاشان. معرفت اسلامی، سال هفتم، شماره اول، پیاپی 13، صص 54-35. 
الحسینی المدرسی، سید مهدی؛ محمدی، فاطمه؛ باقری قره بلاغ، هوشمند و کشاورز مولایی، مصطفی. (1394). بررسی اثر مذهب، مادی گرایی و ویژگی­های جمعیت شناختی مصرف کننده بر درگیری ذهنی با پوشاک مد (مورد مطالعه: شهر یزد). فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، دوره هشتم، شماره 3، صص 213-189. 
حقیقی، محمد و حسین زاده، ماشااله. (1387). مقایسه میزان تمایل به مصرف کالاهای داخلی در تهران با سایر مناطق جهان و بررسی پیامدهای آن بر ارزیابی و ترجیح محصولات. پژوهش­های مدیریت در ایران، شماره 4، صص 139-104. 
شرف الدین، سید حسین. (1394). مصرف گرایی در سبک زندگی مدرن و دینی. دو فصلنامه علمی-تخصصی پژوهش نامه سبک زندگی، سال اول، شماره اول، صص 20-7. 
شیخه پور، زانیار؛ مشبکی، اصغر؛ خداداد حسینی، سید حمید و منصوری موید، فرشته. (1397). بیگانگی مصرفی و رفتار خرید مصرف کننده درباره محصولات ایرانی. فصلنامه سیاست­های راهبردی و کلان، دوره 3، شماره ویژه، صص 824-843.  
شیخه پور، زانیار؛ مشبکی، اصغر؛ خداداد حسینی، سید حمید و منصوری موید، فرشته. (1399، الف). تاثیر مصرف گرایی خارجی بر تمایل به خرید محصولات ایرانی. بررسی­های بازرگانی، شماره 102. 
شیخه پور، زانیار؛ مشبکی، اصغر؛ خداداد حسینی، سید حمید و منصوری موید، فرشته. (1399، ب). طراحی مدل ترجیح محصولات داخلی با توجه به نقش هوشیاری مصرف کننده در صنعت نوشیدنی ایران. مطالعات رفتار مصرف‌کننده، دوره هفتم، شماره اول. 
غفوریان شاگردی، امیر؛ بهبودی، امید؛ مومن، مصطفی و هوشیار، وجیهه. (1400). تاثیر بیگانه گرایی مصرف کننده بر قصد خرید محصولات خارجی: تحلیل نقش تصویر کشور تولید کننده و نگرش به برند. مدیریت کسب و کارهای بین‌المللی، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز، سال چهارم، شماره1، صص 129-146. 
محسنین، شهریار و اسفیدانی، محمد رحیم. (1396). معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرم افزار Smart-PLS: آموزشی و کاربردی. تهران: موسسه کتاب مهربان نشر. 
میرا، سید ابوالقاسم؛ خانلری، امیر و دیندار، یاشار. (1396). بررسی تاثیر اعتقادات دینی مصرف کنندگان ایرانی بر تمایل به خرید محصولات کشوری متخاصم. مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، دوره 10، شماره 1، صص 206-187. 
میرابی، وحیدرضا و گلی، آرمین. (1395). بررسی رابطه بین قوم گرایی و تفکر جهانی مصرف کننده با تمایل به خرید محصولات خارجی از طریق تعدیل­گری قضاوت درباره محصولات داخلی. ماهنامه پژوهش­های مدیریت و حسابداری، شماره 29، صص 128-104.  
 
Abdolvand, Mohamad Ali., Farzin, Milad., Merikhnejad Asl, Ali and Sadeghian, Mona. (2016). The Effect of Consumer Awareness on Consumer Ethnocentrism and Loyalty Regards to the Functions of International Brands. International Journal of Life Science & Pharma Research, Special Issue, Issue 2: 102-114.
Abdur Razzaque, M., & Nosheen Chaudhry, S. (2013). Religiosity and Muslim consumers’ decision-making process in a non-Muslim society. Journal of Islamic Marketing, 4(2), 198–217.
Ahmad, Zafar., Anang, Rosdin., Othman, Nor and Sambasivan, Murali. (2013). To purchase or not to purchase us products: role of religiosity, animosity and ethnocentrism among Malaysian consumers. Journal of services marketing, 27(7), 551-563.
Akin, Eyup. (2012). Are All Loyal Customers Conscious? An Empirical Study on Customer Loyalty Dscussions in the Context of Consciousness. European Scientific journal, 8(12).
Al Ganide, Saeb Farhan and Al Taee, Hameed. (2012). Examining Consumer Ethnocentrism Amongst Jordanians from an Ethnic Group Perspective. International Journal of Marketing Studies, 4(1): 48-57.
Balabanis, George and Diamantopoulos.  Adamantios. (2016). Consumer Xenocentrism as Determinant of Foreign Product Preference: A System Justification Perspective.  Journal of International Marketing, 24(3): 58-77.
Chandrasen, Abhirarm. (2015). Sojourner Consumer Behaviour: The Influence of Nostalgia, Ethnocentrism, Cosmopolitanism and Place Attachment. A thesis submitted in partial fulfilment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy at Lancaster University.
Chryssochoidis, George., Krystallis, Athanassios and Perreas, Panagiotis. (2007). Ethnocentric Beliefs and Country-Of-Origin (COO) Effect, Impact of Country, Product and Product Attributes on Greek Consumers’ Evaluation of Food Products. European Journal of Marketing. 41(11/12): 1518-1544.
Dessy Kurnia, Sari., Mizerskim Dickm  and Liu, Fang.  (2017). Boycotting Foreign Products: A Study of Indonesian Muslim Consumers. Journal of Islamic Marketing, 8(1): 16-3.
Dolald Pentz, Christian. (2011). Consumer Ethnocentrism and Attitudes Towards Domestic and Foreign Products: A South African Study.   Dissertation Presented for the Degree Philosophiae Doctor (PhD) at Stellenbosch University.
Evanschitzky, Heiner., Wangenheim, Florian., Woisetschlager, David and Blut, Markus. (2008). Consumer ethnocentrism in the German market. International Marketing Review, 25(1): 7 – 32.
Haque,  A.,  Rahman,  S.,  &  Haque,  M.  (2011). Religiosity, ethno-centrism and corporate image towards the perception of young Muslim consumers:  Structural equation modeling approach.  European Journal of Social Sciences, 23, 98-108.
Haque, Ahasanul., Anwar, Naila., Yasmin, Farzana., Sarwar, Abdullah., Ibrahim, Zaiyah and Momen, Abdul. (2015). Purchase intention of foreign products: a study on Bangladeshi consumer perspective. SAGE Open, vol. 5(2), pages 21582440155, June.
Iriani, Sri Setyo. (2019). The Effect of Religiosity on the Purchasing Decisions of Halal Labeled Food Products. East African Scholars Journal of Economics, Business and Management, 2(10): 621-628.
Islam, Tajamul and Chandrasekaran, Uma. (2020). Religiosity and consumer decision making styles of young Indian Muslim consumers. Journal of Global Scholars of Marketing Science, 30(2): 147-169.
Lawrence, Steven J. (2012). Consumer Xenocentrism and Consumer Cosmopolitanism: the Development and Validation of Scales of Constructs Influencing Attitudes towards Foreign Product Consumption. Dissertation Submitted to the Graduate School of Wayne State University, Detroit, Michigan in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of philosophy.
Lotfizadeh, F. (2013). Religion and Family Structure: Two Factors Affecting on Consumer Decision Making Styles in Iran. International Journal of Management and Business Research, 3 (2), 107-119. 
Makanyeza, C. & Du Toit, F. (2017). Consumer Ethnocentrism in Developing Countries: Application of a Model in Zimbabwe. Acta Commercii- independent Journal in the Management Science, 17(1): 1-9.
Makanyeza, Charles. (2014). Consumer Awarness, Ethnocentrism, attitude and Purchase Behaviour toward Imported Poultry Products: A Zimbabwean Prespectuve. A Thesis Submitted in Fulfilment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy in Marketing, School of Management, Information Technology and Governance, College of Law and Management Studies Westville, Durban, South Africa.
Mathras, Daniele, B. Cohen, Adam, Mandel, Naomi and Mick, David. (2016). The Effects of Religion on Consumer Behavior: A Conceptual Framework and Research Agenda, 26 (2): 298-311.
Mouly Potluri, Rajasekhara., Ansari, Rizwana., Rasool Khan, Saqib and Rao Dasaraju, Srinivasa. (2017). A Crystallized Exposition on Indian Muslims’ Attitude and Consciousness towards Halal. Journal of Islamic Marketing, 8(1).
Mueller, Rene D., Amanda J. Broderick, and Eva Kipnis. (2009). Consumer Xenocentrism: An Alternative Explanation for Foreign Product Bias. Working paper, College and University of Charleston, Charleston, SC.
Nguyen, T. D., Nguyen, T.M., and Barrett, N. J. (2008). Consumer Ethnocentrism, Cultural Sensitivity, and Intention to Purchase Local Products-Evidence from Vietnam". Journal of Consumer Behavior, 7: 88-100.
Othman, Md Nor., Ong, Fon-Sim and Wang, Heng-Wai. (2008). Demographic and Lifestyle Profiles of Ethnocentric and Non-Ethnocentric Urban Malaysian Consumer. Asian Journal of Business and Accounting, 1(1): 5-26.
Parts, Oliver and Vida, Irena. (2011). The Effects of Consumer Cosmopolitanism on Purchase Behavior of Foreign vs. Domestic Products. Managing Global Transitions, 9(4): 355-370.
Riefler P. (2017). Positive and Negative Sentiments towards Other Nations. In: van Herk H., Torelli C. (eds) Cross Cultural Issues in Consumer Science and Consumer Psychology. Springer, Cham4.
Sandhu, M. A. (2012). A study of the influence of religiosity, materialism and animosity on consumer ethnocentric behavior. PhD thesis, university Of salford, England.
Sepahvand,Reza., Vahdati, Hojat and Amini Pooya, Elham. (2016). Investigation the Effect of National Culture on Consumer Decision Making Style Based on Sporoles and Kendall Models (case study: customer of hypermarkets in the city of Tehran). International business management, 10(7): 1225-1231. Journal of retailing and consumer services, 22: 1-15.
Tabassi, S., Esmaeilzadeh, P., & Sambasivan, M. (2012). The role of animosity, religiosity and ethnocentrism on consumer pur-chase intention: A study in Malaysia toward European brands. African Journal of Business Management, 6, 6890-6902.
Yousaf, S. and Shaukat Malik, M. (2013), "Evaluating the influences of religiosity and product involvement level on the consumers", Journal of Islamic Marketing, Vol. 4 No. 2, pp. 163-186.