تحلیل تاثیر گشودگی فرهنگی و ذهنیت جهانی بر قصد خرید استفاده کنندگان لوازم خانگی با تاکید بر نقش میانجی تصویر کشور مبدا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی موسسه آموزش عالی عطار

2 رییس موسسه آموزش عالی عطار مشهد

10.22034/jiba.2023.54850.1995

چکیده

لازمه حضور در بازارهای دیگر کشورها توجه به متغیرهایی است که ریشه در فرهنگ کشورها، افکار ساکنین و باورهای ایشان دارد. بنابراین برندها برای حضور در بازارهای بین المللی علاوه بر ویژگی‌های معمول، باید به عوامل دیگر توجه ویژه‌ای داشته باشند. لذا، پژوهش حاضر با هدف تحلیل تاثیر گشودگی فرهنگی و ذهنیت جهانی بر قصد خرید استفاده کنندگان لوازم خانگی با تاکید بر نقش میانجی تصویر کشور مبدا انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش کلیه مشتریان محصولات لوازم خانگی خارجی در شهر مشهد می‌باشد. حجم نمونه پژوهش براساس فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونه‌گیری غیراحتمالی دردسترس390 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد لی و راب (2022) است که جهت تأیید پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ و برای روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید که مقادیر به‌دست‌آمده بیانگر تأیید پایایی و روایی پرسشنامه است. علاوه براین، روایی واگرا نیز مورد تأیید قرار گرفت، جهت تحلیل داده‌ها به روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار پی ال اس نسخه 3 و اس پی اس اس نسخه 24 انجام پذیرفت. نتایج حاکی از آن است که گشودگی فرهنگی بر قصد خرید و تصویر کشور مبدا تاثیر معناداری دارد. همچنین، تصویر کشور مبدا بر قصد خرید تاثیر معناداری دارد. علاوه براین، ذهنیت جهانی بر تصویر کشور مبدا تاثیر معناداری دارد اما اثر آن بر قصد خرید به صورت مستقیم تایید نگردید. در این تحقیق نقش میانجی تصویر کشور مبدا تایید شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the impact of cultural openness and global mindset on the purchase intention of home appliance users with emphasis on the mediating role of the image of the country of origin.

نویسندگان [English]

  • Bahare Makari Isfahani 1
  • Vajihe Hoshyar 2
1 Graduated with a master's degree in business administration from Attar Higher Education Institute
2 Assistant Professor, Attar Institute of Higher Education,Mashhad
چکیده [English]

,in order to be present in international markets, brands should pay special attention to other factors in addition to the usual features.Therefore, the current research was conducted with the aim of analyzing the impact of cultural openness and global mindset on the purchase intention of home appliance users, emphasizing the mediating role of the image of the country of origin.The statistical population of the research is all customers of foreign home appliances products in Mashhad city.The sample size of the study was determined based on Cochran's formula and using the non-probability sampling method among 390 people.The data collection tool is the standard questionnaire of Lee and Rab (2022), which was used to confirm the reliability of the questionnaire from Cronbach's alpha and for the validity of the questionnaire, confirmatory factor analysis was used, and the obtained values indicate the confirmation of the reliability and validity of the questionnaire. In addition, divergent validity was also confirmed, and data analysis was done by structural equation method using PLS version 3 and SPSS version 24 software.The results indicate that cultural openness has a significant effect on the purchase intention and the image of the country of origin.Also, the image of the country of origin has a significant effect on the purchase intention.In addition, global mentality has a significant effect on the image of the country of origin, but its effect on purchase intention was not directly confirmed.In this research, the mediating role of the image of the country of origin has been confirmed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cultural Opening
  • Global Mindness
  • Original Image Country
  • Intention to Shopping
ابراهیمی، مهسا. (1399). بررسی تاثیر خصومت مصرف کننده نسبت به کشور تولید محصول و تصویر کشور مبدا بر قصد خرید. فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، دوره: 4، شماره: 39. 
آبرومندی، فرهنگ؛ پارسا، بی‌تا؛ شریف عسکری، محمدرضا. (1396). بررسی تأثیر تصویر کشور مبدأ بر تمایل خرید مصرف‌کنندگان. بررسی‌های بازرگانی، 15(شماره 84-85)، 7-19.
احسان، عبدالرحمن؛ نظری، محسن؛ حسنقلی پور، طهمورث؛ صمدی، منصور. (1395). تدوین مدل ترغیب شهروندان تهرانی به خرید کالای ساخت داخل (مطالعۀ موردی: لوازم خانگی). مدیریت بازرگانی، 8(3)، 529- 548. 
پهلوانی، الناز؛ سعیدنیا، حمیدرضا. (1396). تاثیر کشور سازنده،کیفیت ادراک شده و آشنایی با برند بر قصد خرید مشتریان فرش دستباف ایرانی (مورد مطالعه: مشتریان کشور ژاپن-شهر توکیو). نشریه علمی- پژوهشی گلجام، 13(32)، 83-98.
جوان بخت، فاطمه و باقری، رامین و مسعودی، سید سامان. (1398). بررسی تاثیر تصویر کشور مبدا بر تمایل به خرید مجدد با توجه به نقش میانجی قیمت ادراک شده و تبلیغات دهان به دهان در صنعت لوازم خانگی شهرستان گنبد کاووس، چهارمین کنفرانس ملی در مدیریت کسب و کار و بازرگانی، تهران
نسائی، خبات؛ معروفی نقدهی، فخرالدین؛ بساطی، نگار. (1401). بررسی بین طبقه ای نگرش مصرف کنندگان استان کرمانشاه در خصوص محصولات چینی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 5(2)، 71-91. 
نظری، محسن؛ مرآتی، شادی؛ فتحی، هانیه. (1399). بررسی اثر کشور مبداً بر تمایل به پرداخت؛ تبیین نقش حس ملی‌گرایی و ریسک ادراک شده. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 3(3)، 115-134. 
نوروزی، حسین؛ اصانلو، بهاره؛ فیضی، مهدیه. (1401). طراحی الگوی اثر کشور مبدأ بر قصد خرید مصرف‌کننده در بازار لوازم خانگی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 5(3)، 67-94.
مطلق، محمد؛ سیاوشی، ملیحه؛ مکی‌زاده، وحید؛ عباس‌نژاد، طیبه. (1401). بررسی تأثیر تصویر کشور مقصد صادراتی بر کیفیت متصور از محصول و قصد خرید مصرف‌کنندگان داخلی. نشریه تحقیقات بازاریابی نوین، 12(2)، 91- 108.  
 
Arachchi, H.A.D.M., Weerasiri, R.A.S. and Mendis, T. (2022), "Impact of perceived corporate citizenship on purchase intention: across the fear of COVID-19 during the COVID-19 pandemic", South Asian Journal of Marketing, Vol. 3 No. 1, pp. 38-59. https://doi.org/10.1108/SAJM-10-2021-0117
Balabanis, G. and Karpova, A. (2022), "Cultural antecedents and consequences of luxury brand personalities", European Journal of Marketing, Vol. 56 No. 8, pp. 2423-2454. https://doi.org/10.1108/EJM-03-2021-0215
Bhattacharya, S., Sharma, R.P. and Gupta, A. (2022), "Does e-retailer's country of origin influence consumer privacy, trust and purchase intention?", Journal of Consumer Marketing, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/JCM-04-2021-4611 .
Boddewyn, J.J., & Peng, M.W. (2021). Reciprocity and informal institutions in international market entry. Journal of World Business, 56(1), 101145 .  
Carter, L.L., & Maher, A. (2015). Consumer perceptions of foreign goods: Modeling the path from evaluation to purchase. Journal of Marketing Development and Competitiveness, 9(1), 32–49. 
Chakraborty, S., & Sadachar, A. (2020). Predicting Indian consumers' purchase intention from Western apparel brands. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal.  
Coulangeon, P. (2017). Cultural openness as an emerging form of cultural capital in contemporary France. Cultural Sociology, 11(2), 145-164.  ‌ 
Dash, A., Zhang, D., & Zhou, L. (2021). Personalized ranking of online reviews based on consumer preferences in product features. International Journal of Electronic Commerce, 25(1), 29–50. 
Diamantopoulos, A., Kalajdzicb, M.A., & Moschikc, N. (2020). Are consumers’ minds or hearts guiding country of origin effects? Conditioning roles of need for cognition and need for affect. Journal of Business Research, 108(1), 487–495.
Erkaya, Y. (2019). Consumer ethnocentrism, cosmopolitanism, patriotism, collectivism, cultural openness, and their impacts on the purchase intention for non-american products. A field experiment in the usa. Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula, (2 (60)), 101-113.  
Gammoh, B.S., Koh, A.C., & Okoroafo, S.C. (2020). Positioning strategies of high-tech products: Cross-cultural moderating effects of ethnocentrism and cultural openness. Journal of Product and Brand Management, 29(3), 369–385. 
Hoang, P.D., Ta, T.D. and Bui, H.-Y.T. (2022), "Exploring the effects of brand risk management activities on brand security: a perspective from innovation stimulus as a moderator", Journal of Contemporary Marketing Science, Vol. 5 No. 3, pp. 266-290. https://doi.org/10.1108/JCMARS-10-2021-0034
Hulland, j. (1999). Use of partial least squres in stratgic management research: a review of four recent studies .Stratgic Management Journal. 20- 195. 
Henseler, J., Ringle, C. M., & Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing. In New challenges to international marketing. Emerald Group Publishing Limited.   
Jha, A., Kapoor, M., Kaul, K. and Srivastava, K. (2022), "Demystifying the influence of CSR perception on the purchase intention of Generation Z in fast food industry", LBS Journal of Management & Research, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/LBSJMR-05-2022-0006
Jawahar, D. and Muhammed M.K., A. (2022), "Product–place image and destination brand equity: special reference to “Kerala is an ayurvedic destination”", Journal of Place Management and Development, Vol. 15 No. 3, pp. 248-263. https://doi.org/10.1108/JPMD-06-2020-0047
Klein, K., Völckner, F., Bruno, H. A., Sattler, H., & Bruno, P. (2019). Brand positioning based on brand image–country image fit. Marketing Science, 38(3), 516-538.   
Kim, K.-M., Nobi, B., Lee, S. and Milewicz, C. (2022), "International higher education brand alliance: the role of brand fit and world-mindedness", Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol. 34 No. 2, pp. 418-435. https://doi.org/10.1108/APJML-06-2020-0399
Kline. P. (2014). An easy guide to factor analysis. Routledge. 
Lee, Y.K., & Robb, C.A. (2019). The relationship of country image, product country image, and purchase intention of Korean products: Focusing on differences among ethnic groups in South Africa. Journal of Korea Trade, 23(6), 33–51. 
Lee, Youkyung & Robb, Charles. (2021). Impacts of South African Consumer Cultural Openness on Country Image and Product-Country Image of South Korea. Korea International Trade Research Institute. 1-18. 10.16980/jitc.17.4.202108.1.
Lee, Y-K., & Robb, C.A. (2022). Relationship amongst cultural openness, worldmindedness, product-country image and purchase intention of Korean and Chinese smartphone products: A case study of the South African consumers. South African Journal of Business Management, 53(1), a2296. https://doi.org/10.4102/ sajbm.v53i1.2296 . 
Liu, Y., Wang, T., Zhou, L. and Nie, C. (2020), "Study on Chinese Brand cultural archetype: theory building and cross-cultural comparison", Journal of Contemporary Marketing Science, Vol. 3 No. 1, pp. 57-80. https://doi.org/10.1108/JCMARS-12-2019-0050
Mahmoud, M. A., Mallen-Ntiador, T. N. E., Andoh, D., Iddrisu, M., & Kastner, A. N. A. (2021). Consumer xenocentrism and foreign goods purchase intention in an emerging economy. International Journal of Emerging Markets
Makrides, A., Kvasova, O., Thrassou, A., Hadjielias, E. and Ferraris, A. (2022), "Consumer cosmopolitanism in international marketing research: a systematic review and future research agenda", International Marketing Review, Vol. 39 No. 5, pp. 1151-1181. https://doi.org/10.1108/IMR-12-2020-0304
McLeod, J. (2019). Everyday internationalism as an educational project: School curriculum and pedagogies for world-mindedness. Journal of Australian Studies, 43(4), 447-463.
McLeod, J., & Wright, K. (2016). Civics education: clear-mindedness and world-mindedness. In The Promise of the New and Genealogies of Education Reform (pp. 70-73). Routledge.
Mueller, S., Belch, G., & Honea, H. (2019). Testing a model of consumer purchase receptivity toward foreign products. Journal of Marketing Development and Competitiveness, 13(4), 44–62. 
Nanakar, M., Vazirigohar, H., Saghazadeh, M., & Torabi, M. (2020). Perceived Luxury Value and Intent to Buy: A Case Study of the Impact of Country of Origin on Private Luxury Hospitals in North Tehran. Archives of Pharmacy Practice, 1, 15. 
Nuruzzaman, N., Gaur, A., & Sambharya, R.B. (2021). WTO accession and firm exports in developing economies. Journal of International Business Policy, 1–23.
Rivard, S., and Huff, S. l. (1988). Factors of success fro end user computing. Communication of the ACM, 31950, 552-570.
Strizhakova, Y., & Coulter, R.A. (2019). Consumer cultural identity: Local and global cultural identities and measurement implications. International Marketing Review, 36(5), 610–627. 
Tenenhaus. M. Esposito Vinzi. V.. Chatelin.Y.M.. & Lauro. C. (2005). PLS path modeling. Computational Statistics & Data Analysis. 48. 1.
Venkatesh, V., Speier-Pero, C. and Schuetz, S. (2022), "Why do people shop online? A comprehensive framework of consumers’ online shopping intentions and behaviors", Information Technology & People, Vol. 35 No. 5, pp. 1590-1620. https://doi.org/10.1108/ITP-12-2020-0867
Wale, K. (2020). Towards critical cultural openness:(in) vulnerability in white student narratives of transformation in South Africa. Ethnic and Racial Studies, 43(7), 1189-1207. ‌
Woo, H. (2019). The expanded halo model of brand image, country image and product image in the context of three Asian countries. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 31(4), 773–790.