بین‌المللی شدن صنایع کوچک و متوسط: ابعاد و استراتژی‌های جامع

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران،ایران

3 استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

4 استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه الزهرا، تهران،ایران.

چکیده

با توجه به اهمیت بالای کسب و کارهای کوچک و متوسط برای رشد اقتصادی کشورها، در دنیای رقابتی امروز، بین­المللی شدن این صنایع امری اجتناب ناپذیر  به نظر می­رسد. بین­المللی شدن فرایندی چند بُعدی است و در هر بُعد شرکت­ها استراتژی­هایی متناسب با آن بُعد اتخاذ می­کنند. ترکیب این استراتژی­ها، شکل دهنده استراتژی جامع بین­المللی آن شرکت است. در این مقاله با استفاده از روش فراترکیب، ابعاد بین­المللی شدن و استراتژی­های زیرمجموعه آن ابعاد شناسایی شدند، سپس با انجام مصاحبه­های  نیمه­ساختاریافته با خبرگان، ترکیب­های سازگار استراتژی­های متعلق به ابعاد گوناگون مشخص شد. در ادامه با استفاده از  فرایند تحلیل سلسله مراتبی وزن هر یک از اجزای ترکیبات شناسایی شده مذکور نسبت به سایر اجزای همان ترکیب محاسبه شده و ترکیبات  نام­گذاری شدند. ابعاد شناسایی شده عبارتند از: بُعد عملکردی-رقابتی، بُعد جهت­گیری استراتژیک، بُعد حالت ورود و بُعد الگوی گسترش. ترکیبات شناسایی شده عبارتند از: محافظه­کاران صرفه­جو، متمایزان گوشه­یاب، رشدگرایان مشتری­مدار و مهاجمان متکی بر فناوری. شرکت­های کوچک و متوسط می­توانند ترکیباتی را انتخاب کرده و به کار گیرند که با شرایط محیطی و سازمانی آن­ها سازگار باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Internationalization of SME’s: Dimension’s and Comprehensive Strategies

نویسندگان [English]

  • Mohammad Ramezani 1
  • Ali Rajabzadeh Ghatari 2
  • Adel Azar 3
  • Ameneh Khadivar 4
1 Faculty of Management and Economics , Tarbiat Modares University, Iran, Tehran.
2 Associate Professor, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran,Iran.
3 Professor, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
4 Associate Professor, Faculty of Management , Alzahra University, Tehran,Iran.
چکیده [English]

According to high importance of SME's for Countries economic growth, In today’s competitive world, the internationalization of these enterprise's is inevitable. Internationalization is a multi-dimensional Process and in each dimension, Companies adopt Strategies which is Compatible with that dimension. The combination of these strategies forms the comprehensive International strategy of the company. In this paper, using the Meta-synthesis approach, the dimensions of internationalization and sub-strategies of those dimensions were identified. Subsequently with semi-structured Interviews with experts, compatible Combination of strategies were identified. Using Analytical Hierarchy process the weight of each component of identified compounds compare to other components in the same Compound were Calculated and these compound were labeled. Identified Dimensions were: Competitive-functional Dimension, Strategic Orientation dimension, Entry mode Dimension and extension pattern dimension. Identified Compounds are: Thrifty Conservatives, Niche Differentiated, Growth-based Customer oriented and Technology-based aggressive. Small and medium enterprises can use compound which is compatible with their Internal and external conditions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Internationalization
  • SME’s
  • International Strategies
  • Internationalization Dimensions
امینی، علیرضا؛ فتاحی، حمیدرضا (1397). طراحی الگوی بین المللی سازی بنگاه­های کوچک و متوسط در شرکت­های دانش­بنیان مبتنی بر نانو. فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 10، شماره3، 583-602
باقری، ابوالفضل؛ صوفی، جهانیار؛ انتظاری، راحله (1392). شناسایی و اولویت گذاری عوامل موثر بر انتخاب روش­های ورود به بازار­های بین­المللی. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، سال 1، شماره 2، 111-134.
زارعی، عظیم؛ موتمنی، علیرضا؛ فیض، داوود؛ کردنائیج، اسداله؛ فارسی زاده، حسین (1395). نقش رفتار کارآفرینی گرایی صادراتی بنگاه­ها با تبیین نقش میانجی کسب مزیت رقابتی. پژوهش­های مدیریت عمومی، سال9، دوره 34، 169-193.
صنوبر، ناصر؛ سروری، رحیم؛ جبارزاده، یونس (1397). بین­المللی شدن شرکت­های دانش­بنیان: نقش دانش بازار خارجی و تشخصی فرصت کارآفرینانه بین­المللی. توسعه کارآفرینی، دوره 11، شماره3، 461-479.
فقیهی، ابوالحسن؛ تاج الدین، مهدی؛ تاج الدین؛ مهران (1389). بین المللی شدن کسب و کارهای کوچک و متوسط در صنعت غذایی: ارائه یک مدل علی. فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال 5، شماره 17، 1-22.
همتی، فریدون؛ حمیدی زاده، محمدرضا؛ حاجی­پور، بهمن؛ عزیزی، شهریار (1397). طراحی و تبیین مدل توانمندی بین­المللی شرکت­های صادرکننده محصولات کشاورزی برای ورود به بازارهای جهانی. پژوهش­های مدیریت عمومی، سال 11، دوره 41، 29-56 .
Andersson, S. (2000).The internationalization of the firm from an   entrepreneurial perspective. International Studies of Management & Organization, 30(1), 63-93.
Apetrei, A., Kureshi, N.I., & Horodnic, I.A. (2015).When culture shapes international business? Journal of Business Research, 68(2), 1519-1521.
Armario, J. M., Ruiz, D. M., & Armario, E. M. (2008).Market orientation and internationalization in small and medium-sized enterprises. Journal ofSmall Business Management, 46(4), 485–511.
Awuah, G.B., Gebrekidan, D.A., Osarenkhoe, A. (2011). Interactive (networked) internationalization: the case of Swedish firms. European Journal of Marketing, 45(5), 1112-1129.
Azar, & Mahjub, H. (2007). Prioritizing the strategies and methods of treated wastewater reusing by fuzzy analytic hierarchy process (FAHP). International Journal of Agriculture and Biology, 4, 24-38.
Beck, C. (2002).Mothering Multiples: A Meta –synthesis of the qualitative research. The American Journal of Maternal /Child Nursing, 28(2), 93-99
Bell, J., McNaughton, R., Young, S., & Crick, D. (2003).Towards an integrative model of small firm internationalization. Journal of International Entrepreneurship, 1(4), 339–362.
Bell, J., Crick, D., & Young, S. (2004). An exploratory study of Knowledge-Intensive and traditional manufacturing firms in UK. International Small Business Journal, 22, 23-56.
Buckley, P. J., & Casson, M. C. (2009).The Internationalization theory of the multinational enterprise: A review of the progress of a research agenda after 30 years. Journal of International Business Studies, 40(2), 1563–1580.
Cadogan, J. W., Cui, C. C., & Li, E. K. Y. (2003).Export market oriented behavior and export performance. International Marketing Review, 20(6), 493–513.
Camison, C., & Lopez, A.V. (2010).Effect of SME’s International experience of foreign intensity and economic performance. Journal of Small Business Management, 48(1), 116-151.
Carneiro Zen, A., Fensterseifer, J.E., Prévot, P. (2011).Internationalization of clustered companies and the influence of resources. Latin American Business Review, 12(2), 123-141
Cerrato, D., Crosato, L., & Depperu, D. (2016). Archetypes of SME’s Internationalization: A configurationally Approach. Journal of International Business Review, 25(2), 286-295.
Cieslik, J., Kaciak, E., & Welash, D.H. (2012).The impact of geographic diversification on export performance of SME’s. Journal of International Entrepreneurship, 10(2), 70-93.
Crick, D., & Spence, M. (2005).The Internationalization of high Performing UK High-Tech SME’s: A Study of Planned and Unplanned Strategies. International Business Review, 14(2), 167-185.
Dasi, A., Iborra, M., Safon, V. (2015).Explorative Orientation, slack Resource and Managerial Intentionality to Internationalize in SME’s. International Business Review, 24(4), 77-88.
Dimitratos, P., Johanson, J.E., Plakoyannaki, E. & Young, S. (2016).SME Internationalization: How Does the Opportunity –based International Entrepreneurial culture matter? Journal of international Business Review, 25(3), 1211-1222.
Dominguez, N., & Mayrhofer, U.L. (2017).Internationalization of Traditional SME’s. Journal of International Business Review, 26(1), 1051-1063.
Dutot, V., Bergeron, F., & Raymond, L. (2014). Information Management for the internationalization of SME’s: An exploratory study based on a Strategic alignment perspective.International Journal of Information Management, 34(1), 677-681.
Erikson, K., Fjeldstand, O., & Jonson, S. (2017).Transaction Services and SME Internationalization. International Business Review, 26(3), 130-144.
Felicio, J.A., Neidute, L., & Kyvik, O. (2016).Global Mindset, Cultural Context and Internationalization of SME’s. Journal of Business Research, 69(4), 4924-4932.
Gerschewski, S., Rose, E.L., & Lindsay, V.J. (2015) .Understanding the drivers of International performance for Born Global firms: An Integrated Perspective. Journal of World Business, 50(1), 558-575.
Graves, C., & Thomas, J. (2008).Determinants of the Internationalization pathway of family firms: An examination of family influence. Family Business Review, 21(5), 151-167.
Hagen, B., & Giovani, N.D. (2012).International Strategy and Performance, Clustering types of SME’s. Journal of International Business Review, 21(2), 369-382.
Hagen, B., Zuchelia, A., & Larimo, J. (2017).A Taxonomy of Strategic Postures of International SME’s. European Management Review, 29(4), 101-118.
Higón, D., & Driffield, N. (2010).Exporting and innovation performance. International Small Business Journal, 29(8), 4–24.
Hilmerson, M., & Hans, J. (2012). International Network Extension Process to institutionally different markets. International Business Review, 21(1), 682-693.
Javalgi, R.G., & Todd, P.R. (2011).Entrepreneurial Orientation, and human capital: The internationalization of SME’s in India. Journal of Business Research, 64(1), 1004-1010.
Johanson, J. and Vahlne, J.-E. (1990).The mechanism of internationalization. International Marketing Review, 7(4), 11-24.
Kalinic, I., & Froza, C. (2012).Rapid internationalization of traditional SME’s: Between Gradualist models and Born Global. International Business Review, 21(5), 694-707.
Kalinic, I., Sarasvathy, S.D., & Forza, C. (2014).Expect the Unexpected: Implications of effectual logic on the Internationalization Processes. International Business Review, 23(4), 635-647.
Knight, G. A., & Cavusgil, S. T. (2005).A taxonomy of born-global firms. Management International Review, 45(3), 15–35.
Knight, G.A. (2001).Entrepreneurship and Strategy in International SME. Journal of International Management, 7(6), 155-171.
Kunday, O., & Senguler, E.P. (2015).A Study on Factors Affecting the Internationalization Process of SME’s. Social and Behavioral Science, 195(11), 972-981.
Knudsen, M.D., & Sevais, P. (2007).Analyzing Internationalization Configurations of SME’s.Journal of Purchasing and supply Management, 13(1), 137-151.
Kuivalainen, O., Saaenketo, S., & Puumalainen, K. (2012).Start-up Patterns Of internationalization. European Management Journal, 30(2), 372-385.
Larimo, J. (2015).Different types of exporting SME’s: Similarities and differences in export performance. International Marketing Research, 17(1), 1-13.
Moen, Q., (2000).SME’s and International marketing.Journal of global marketing, 33(2), 1528-1539.
Mura, L., & Buleca, J. (2014).Trends in International Business of the Slovak Small and Medium Food Enterprise. Social and Behavioral Science, 110(2), 905-912.
Musteen, M., Francis, J., & Datta, D.‌ K. (2010).The influence of international networks on internationalization speed and performance: A study of Czech SMEs. Journal of World Business, 45(3), 197–205.
Ojala, A. (2009).Internationalization of Knowledge-Intensive SME’s: The role of network relationship in the entry to a psychically distant market. International Business Review, 18(2), 50-59.
Pezderka, N., & Sinkovics, R.R. (2011).A conceptualization of e-risk perceptions and implications for small firms active in online internationalization. International Business Review, 20(3), 409-422.
Pinho, J.C., & Prange, C. (2016).The effect of Social Networks and Dynamic Capabilities on Performance. Journal of world Business, 51(3), 391-403.
Polat, I., & Murat, H. (2013).Degree of internationalization in logistics Sector and Strategic Orientation. Scientific Journal of Logistics, 9(2), 91-102.
Ramos, R., Acedo, F.J., & Gonzalez, M.R. (2011).Internationalization Speed and technological Patterns: A panel data study in Spanish SME’s. Technovation, 31(4), 560-572.
Sandelowski, M. & Barroso, J. (2003).Toward a meta-synthesis of qualitative findings on motherhood in HIV-positive women. Research in Nursing & Health, 26 (2): 153- 170.
Sandelowski, M. & Barroso, J. (2007).Handbook for synthesizing qualitative Research. Springer Publishing Company, 2, 191-402.
Sarenketo, S., & Kylaheiko, K. (2008). Linking Knowledge and Internationalization in the ICT sector. Technovation, 28(2), 591-601.
Schweizer, R., & Vahlne, J. E., and Johanson, J. (2010). Internationalization as an entrepreneurial process. Journal of International Entrepreneurship, 8(4), 343-370.
Simon, F.J., & Narangajavana, Y. (2005).Competitive Strategies and performance in Spanish hospitality firms. Journal of Contemporary Hospitability Management, 23(1), 175-189.
Suh, Y., & Kim, M.S. (2014).Internationally Leading SME’s VS. Internationalized SME’s: Evidence of success factors from South Korea. Journal of International Business Review, 23(4), 115-129.
Welch, D. E., & Welch, L. S. (1996).The internationalization process and networks: A strategic management perspective. Journal of International Marketing, 4(3), 11–28.
Wignaraja, G. (2015).Factors Affecting Entry into Supply chain Trade: An Analysis of firms in South East Asia. Asia and the Pacific Policy Study, 2(3), 623-642.
Wright, M., Westhead, P., & Unbasaran, D. (2007). Internationalization of SME’s and International Entrepreneurship: A critique and policy implications. Policy Debates, 417(2), 1013-1029.
Zhang, X., Ma, X., & Wang, Y. (2016).What drives the internationalization of Chinese SME’s? International Business Review, 25(1), 522-537.
Zimmer, L. (2006).Qualitative meta‐synthesis: a question of dialoguing with texts. Journal of advanced Nursing, 53(2), 311-318.