عملکرد صادراتی کسب و کارهای دانش بنیان، الگویی جهت تبیین نقش هوشیاری کارآفرینانه و یادگیری راهبردی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور تهران، ایران

4 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران

چکیده

در عصر حاضر، رقابت دانش محور و محیط رقابتی ناپایدار، عملکرد صادراتی کسب و کارهای دانش بینان را تحت تاثیر قرار داده است، که این موضوع لزوم بهره گیری از هوشیاری کارآفرینانه و یادگیری راهبردی را جهت موفقیت در این تقابل، هر چه بیشتر آشکار می کند. بر این اساس هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر هوشیاری کارآفرینانه بر عملکرد صادراتی کسب و کارهای دانش بنیان با توجه به نقش یادگیری راهبردی می باشد. روش پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی و به‌صورت همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. نمونه آماری این تحقیق تعداد  169 شرکت دانش بنیان شهر کرمان می باشد. ابزار پژوهش سه پرسشنامه است که روایی و پایایی آنها مورد تایید قرار گرفته است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که  یادگیری راهبردی نقش میانجی را در ارتباط بین هوشیاری کارآفرینانه و عملکرد صادراتی شرکت های دانش بنیان ایفا می کند. همچنین هوشیاری کارآفرینی و یادگیری راهبردی بر عملکرد صادراتی کسب و کارهای دانش بنیان تاثیر گذار هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Export performance of knowledge based companies; A model for explaining the role of entrepreneurial awareness and strategic learning

نویسندگان [English]

  • Mirza Hassan Hosseini 1
  • Seyed Mohamad Javad Mosavi 2
  • Mojtaba Ashrafii Soltan Ahmadi 3
  • Sahar Khavari 4
1 Department of Commerce Management, Payam-e Nour University ,Tehran,Iran
2 PHD students Business Management Payam-e Nour University, Tehran ,Iran
3 PHD students of Business Managemen, Payam-e Nour University of Tehran, Iran
4 PHD student of Bussiness management, Payam-e Nour University, Tehran,Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effect of entrepreneurial awareness on the export performance of knowledge based businesses in terms of the role of strategic learning. The research method is applied to the purpose and in terms of data collection method is a descriptive and correlation method based on the structural equation model. The statistical sample of this research is a total of 169 knowledge based companies in Kerman. The results of the research indicate that strategic learning plays a mediating role in the relationship between entrepreneurial awareness and the export performance of knowledge-based companies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • entrepreneurial awareness
  • export performance
  • strategic learning
آرمان، مانی و شفیعی، محبوبه. (1395). قابلیتهای رقابتی در شرکتهای دانش بنیان، مدلی برای تبیین نقش چابکی استراتژیک و یادگیری استراتژیک. فصلنامه مطالعات مدیریت، 25(83)، 25- 50.
تقوایی، سمیه و حجازی، سیدرضا. (1397). تأثیر گرایش کارآفرینانه بر یادگیری راهبردی: تبیین نقش راهبرد اثرسازی. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 11(2)، 301- 320.
درزیان عزیزی، عبدالهادی، رحیمی، فرج‌اله، و موسوی، سیده مهناز. (1394). بررسی شاخص‌های اندازه‌گیری عملکرد صادراتی. بررسی‌های بازرگانی، 13(72)، 44-59.
رضایی، رسول، قراخانی، داود. (1395). تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمان با در نظر گرفتن نقش میانجی چابکی سازمانی. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، (ویژه نامه), 93-104.
رحمان سرشت، حسین، کریمی،غلامرضا.(1386). مدلی برای ارتباط راهبردی توسعه بازاریابی صادراتی با عملکرد شرکت های صادر کننده محصولات غذایی در ایران. فصلنامه علوم مدیریت ایران، 141(2)، 3-15.
صفا، لیلا؛ علم بیگی امیر و غلامی، حسام الدین. (1395). اعتباریابی و پایایی‌سنجی مقیاس سنجش هوشیاری کارآفرینانه در میان دانش‏آموختگان شرکت‌های تجاری کشاورزی استان کرمان. پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، 9(1)، 57- 68.
عباسی، همایون و فتاحیان، نفیسه.(1395). تأثیر یادگیری استراتژیک بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی چابکی استراتژیک مطالعه موردی ادارات ورزش و جوانان استان همدان و کرمانشاه. پژوهش هایمعاصردرمدیریتورزشی، 8(15)، 29-43.
علامه، سیدمحسن و مقدمی، مهدی، (1389). بررسی رابطه میان یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی )مطالعه موردی: واحد نیرو محرکه شرکت ایران خودرو، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 10(38)، 38، 75-99.
فقیهی، ابوالحسن،تاج الدین،مهدی وتاج الدین،مهران،(1389) . بین المللی شدن کسب و کارهای کوچک و متوسط در صنعت غذایی، ارائه یک مدل علی، فصلنامه علوم مدیریت ایران، 5(11)، 1-22.
کریمی علویجه، محمد رضا، و اشرف حصاری، عطیه. (1395). رابطه فعالیت های مدیریت دانش و عملکرد صادراتی در شرکت های کوچک و متوسط صادرکننده خدمات فنی و مهندسی. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 8(15)، 57-74.
گلرد پروانه؛ حسینی، مریم و عسگری, الهه. (1396). رابطه شبکه های اجتماعی بر عملکرد کسب و کارهای زنان با نقش میانجی هوشیاری کارآفرینانه و تبعیض جنسیتی. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 10(2), 299- 318.
مبینی دهکردی، علی؛ نانکلی، علیرضا و جامه بزرگی، محمدجواد. (۱۳۹۵). بررسی تأثیر گرایش کارآفرینانه بر بین المللی سازی شرکت­های موجود در صنعت شیشه و بلور ایران با نقش میانجی گری فرهنگ سازمانی، توسعه کارآفرینی، 9(4)، 711- 729.
محمدیان، محمود، الله وردی، مصطفی، و سلیمی،امیر.(1392). بررسی تاثیربازارگرایی صادرات و مزیت رقابتی بر عملکرد صادرات صادرکنندگان نمونه ایران در سال 90، فصلنامه مدیریت بازرگانی، 5(4)، 61-78.
مهربانفر، احسان و نوبری، سابینا. (1392). نقش فرهنگ بر هوشیاری کارآفرینانه در ایران با  بهره گیری از داده های GEM  ، مجلهپارکهاومراکزرشد، 9(34)، 25- 33.
میرواحدی، سیدسعید، طغرایی، محمدتقی، و سنجریان، زهرا. (1396). بررسی عوامل مؤثر بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه، کارآفرینی در کشاورزی، 4(1)، 53-74.
یدالهی، جهانگیر، آقاجانی، حسنعلی، و آقاجانی، علی اکبر.(1388) شناسایی عوامل داخلی موثر بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط، فصلنامه مدیریت، 6(1)، 12-26.
Alonso, M., Sanchez, J., & Maditinos, D. (2016). Entrepreneurial opportunities perception and intentions within European innovation-driven economies under the shadow of a financial crisis. Entrepreneurship, Business and Economics, 3(1): 3-13.
Anderson, B., Covin, J., & Slevin, D. (2009). Understanding the relationship between entrepreneurial orientation and strategic learning capability: an empirical investigation. Strategic Entrepreneurship Journal, 3(1): 218–240.
Antonio, L., Stephen, E., Antonio, G., Jaime, O. (2015). Organization unlearning, innovation outcomes, and performance: the moderating effect of firm size. Journal of Business Research, 68(1): 803-809.
Ardichvili, A., Cardozo, R., & Ray, S. (2003). A theory of entrepreneurial opportunity identification and development. Journal of Business Venturing, 18(2): 105-123.
Charlotta A., & Sirén, C. (2012). Unmasking the capability of strategic learning: a validation study. The Learning Organization, 19(6): 497 – 517.
Covin, J. G., & Lumpkin, G. T. (2011). Entrepreneurial orientation theory and research: reflections on a needed construct. Entrepreneurship Theory and Practice, 35(5):  855–872.
Cynthia A., Lengnick, H., & Jessica L. (2013). Institutionalized organizational learning and strategic renewal: the benefits and liabilities of prevailing wisdom. Journal of Leadership & Organizational Studies, 20(4): 420– 435
De Jong, J., & Marsili, O. (2015). The distribution of schumpeterian and kirznerian opportunities. Small Business Economics, 44(1): 19-35.
Durand, R., Grant, R.M., & Madsen, T.L. (2017). The expanding domain of strategic management research and the quest for integration. Strategic Manage. J, 38(1): 4–16.
Fang, W., & Hsu, Y.H., (2009). Intellectual capital and new product development performance: The mediating role of organizational learning capability. Technological Forecasting & Social Change, 76(1): 664–677.
Gaglio, C. M., & Katz, J. A. (2001). The psychological basis of opportunity identification: entrepreneurial alertness. Small Business Economics, 16(1): 95-111.
George, N., Parida, V., Lahti, T., & Wincent, J. (2016). A systematic literature review of entrepreneurial opportunity recognition. International Entrepreneurship and Management, 12(2): 309-350.
Ireland, R. D. & Webb, J. W., (2007). Strategic entrepreneurship: Creating competitive advantage through streams of innovation. Business Horizons, 50(1): 49-59.
Li, Z. (2013). Entrepreneurial alertness: an exploratory study. PhD thesis, Enterprise Research Institute, Tsinghua University, China.
Li, Y.U., Wang, P., && Liang, Y. (2015). Influence of entrepreneurial experience, alertness, and prior knowledge on opportunity recognition. Social Behavior and Personality, 43(9): 1575-1583.
Morales, V., & Montes, J. (2006). Antecedents & consequences of organizational innovation & organizational learning in entrepreneurship. Industrial Management & Data Systems, 106(1): 21-42.
Nur Karabey, C. & Bingol, D. (2015). Entrepreneurial alertness in turkey: human and social capital perspectives. International Journal of Business and Social Research, 5(4): 34- 51.
Oyedijo, A. (2012). Strategic agility and competitive performance in the Nigerian telecommunication industry: an empirical investigation. American International Journal of Contemporary Research, 2(3): 227-237.
Pietersen, W. (2002). Reinventing strategy: using strategic learning to create and sustain breakthrough performance. John Wiley & Sons: Hoboken, NJ.
Pietersen, W. (2008). Strategic learning: a leadership process for creating and implementing break through strategies. McGraw-Hill, Inc., USA.
Shane, S. & Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of study. Academy of Management Review, 25 (1): 217- 226.
Shane, S. (2000). Prior knowledge and the discovery of entrepreneurial opportunities. Organization Science, 11 (4): 448- 469.
Shepherd, D., McMullen, J. & Jennings, P. (2007). Formation of opportunity beliefs: a coherence theory perspective. Strategic Entrepreneurship Journal, 1 (2): 75- 95.
Shrader, R.C., & Hills, G.E. (2015). Opportunity recognition: perceptions of highly successful entrpreneurs. Small Business Strategy, 14(2): 30- 49.
Sirén, C., & Kohtamäki, M. (2016). Stretching strategic learning to the limit: The interaction between strategic planning and learning. Journal of Business Research, 69(3), 653–663.

Sirén, C., Hakala, H., Winsent, J., & Grichnik, D. (2017). Breaking the routines: entrepreneurial orientation, strategic learning, firm size, and age. Long Range Planning, 50 (2): 145–167.

Sohail, M.S., & Alashban, A. A. (2009). An analysis of product-market strategy and export performance: evidence from sme’s in Saudi Arabia. International Journal of Entrepreneurship, 13(1): 49-65.
Tang, J., Tang, Z. & Lohrke, F. (2007). Developing an entrepreneurial typology: The roles of entrepreneurial alertness and attribution style. Research Paper, Rochester Institute of Technology, RIT Scholar Works.
Tripsas, M. (2008). Customer preference discontinuities: a trigger for radical technological change. Managerial and Decision Economics, 29 (3): 79- 86.
Valliere, D. (2013). Towards a schematic theory of entrepreneurial alertness. Journal of Business Venturing, 28(1): 430- 442.
Venkataraman, S. (1997). The distinctive domain of entrepreneurship research, in Katz, J. (Ed.), Advances in Entrepreneurship, Firm Emergence and Growth. JAI Press Greenwich: CT, 119-138.
Wael, I., Subhi, M., & AL- Rubaie T. (2013). Examining the impact of strategic learning on strategic agility. Journal of Management and Strategy, 4(2). 70-78.
Wang, Y.L., Andrea, D., Ellinger, A.D., & Jim Wu, Y.C. (2013). Entrepreneurial opportunity recognition: an empirical study of R&D personnel. Management Decision, 2(51): 248 - 266.
Xie, X., & Lv, J. (2016). Social networks of female tech-entrepreneurs and new venture performance: the moderating effects of entrepreneurial alertness and gender discrimination. International Entrepreneurship and Management Journal, 12(4): 963-983.