بررسی نقش مذهب، خصومت و قوم‌پرستی در تمایل به خرید محصولات خارجی مصرف‌کنندگان تهرانی؛ با نقش تعدیلگری قیمت محصول

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکترای مدیریت بازاریابی بین الملل، گروه مدیریت و حسابداری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خیام

چکیده

یکی از مسائلی که در ادبیات مربوط به بازاریابی بین‌الملل مطرح می‌گردد، نگرش مصرف‌کنندگان نسبت به محصولات خارجی است. با توجه به اینکه امروزه بستری جهانی برای عرضه محصولات و خدمات برای کشورهای مختلف پیش‌آمده، طبیعتاً مسائل قومیتی، تاریخی و به‌طورکلی نگرشی بر نحوه رفتار مصرف‌کنندگان تأثیر می‌گذارد. به‌طورکلی، به دلایل مختلفی ازجمله اختلافات سیاسی یا مذهبی، گاهی اوقات مصرف‌کنندگان از خرید محصولات کشور یا قومیتی خاص سرباز می‌زنند که بیانگر نقش احساسات و نگرش افراد در انتخاب نهایی محصول است. هدف از پژوهش حاضر بررسی این عوامل (خصومت مشتری، تعصب مذهبی و ملیت‌گرایی بر تمایل) در بین مصرف‌کنندگان تهرانی و تأثیر آن‌ها بر تمایل به خرید کالاهای آمریکایی است. همچنین به بررسی اثر تعدیل‌گری قیمت در روابط بین این عوامل بر تمایل به خرید کالاها پرداخته شد؛ بنابراین بر اساس مدل پیشنهادی که از ادبیات خصومت مصرف‌کننده استخراج گردیده است، به بررسی و توسعه فرضیات و مدل پژوهش پرداخته شد. جامعه آماری پژوهش حاضر مصرف‌کنندگان تهرانی بودند، بر اساس فرمول کوکران نمونه‌ای برابر با 420 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده گردید. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی مرکب و روایی با استفاده از روایی همگرا و واگرا مورد تأیید قرار گرفت. جهت رد یا اثبات فرضیات مدل از مدل‌سازی معادلات ساختاری و رویکرد کمترین مربعات جزئی در نرم‌افزار پی ال اس استفاده شد. نتایج تحلیل آماری نشان می‌دهد که تعصبات مذهبی بیشترین تأثیر بر عدم تمایل به خرید کالای آمریکایی دارد و تأثیر دشمنی مشتری بر تمایل به خرید مورد تأیید قرار نگرفت. نتایج تعدیل‌گری حاکی از آن بود که قیمت تأثیر دشمنی مشتری بر تمایل به خرید را بهبود می‌بخشد. درنهایت با توجه به نتایج به دست آمده، پیشنهادهایی کاربردی و نیز محدودیت‌های این مطالعه ارائه می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigation the Role of Religion, Anxiety , and Ethnicity in the Likelihood of Buying Foreign Products of Tehrani Customers; With the Moderate Role of Product Price

نویسنده [English]

  • Hossein Balouchi
Phd of Intetnational Marketing, Management and Accounting Department, Faculty of Humanities, Khayyam University.
چکیده [English]

One of the issues raised in international marketing literature is the attitude of consumers towards foreign products. Given the fact that today the universal admission to the supply of products and services to various countries has naturally affected ethnic, historical and general attitudes about how consumers behave. In general, for a variety of reasons, including political or religious differences, sometimes consumers refuse to buy national or ethnic products, which reflects the role of people's feelings and attitudes in the final selection of the product. The purpose of this study was to investigate these factors (customer anxiety , religious fanaticism, and nationalism on tendency) among Tehrani consumers and their impact on the desire to buy American goods. It also examined the effect of price moderation on the relationship between these factors and the tendency to buy goods. Therefore, based on the proposed model extracted from the literature of consumer anxiety , the hypotheses and research model were studied and developed. The population of the study consisted of Tehranian consumers. According to the Cochran formula, 420 samples were selected using cluster sampling. A questionnaire was used to collect information. The reliability of the questionnaire was confirmed by using Cronbach's alpha and composite reliability and validity using congruent and divergent validity. In order to reject or prove the model's assumptions, modeling of structural equations and minor least squares approach were used in PPS software. The results of statistical analysis show that religious bias has the greatest impact on the unwillingness to buy American goods, and the impact of customer anxiety  on the tendency to purchase was not approved. The moderating results suggested that the price of the customer's anxiety  would improve the willingness to buy. Finally, given the results, practical suggestions and limitations of this study are presented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • consumer anxiety
  • ethnicity/nationalism
  • religious fanaticism
  • tendency to buy
رضایی دولت‌آبادی، حسین. شکرچی‌زاده‌اصفهانی، زهرا. (1397). تأثیر فلسفۀ قوم اخلاقی و پرستی بر تمایل به خرید برند ایرانی بر اساس نقش محوری اقتصاد مقاومتی. رسانه و فرهنگ، 8 (1): 27-46.
عباسی، فایزه. مرادی دیزگرانی، میلاد. حسین پور، مهدی. (1395). تحلیل تأثیر خصومت مصرف‌کننده بر تصمیمات خرید. مدیریت بازرگانی. 8 (2): 395-412.
فخارمنش، سینا. قنبر زاده میان دهی، رضا. (1391). خرید کالاهای خارجی: نقش تصویر برند، قومیت‌گرایی و خصومت. مجله ایرانی مطالعات مدیریت. 6 (1): 145 -160.
میرا، سید ابوالقاسم. خانلری، امیر. دیندار، یاشار. (1397). بررسی تأثیر اعتقادات دینی مصرف‌کنندگان ایرانی بر تمایل به خرید محصولات کشوری متخاصم. مدیریت بازرگانی. 10 (1): 187-206.
کریمی علویجه، محمدرضا. رجبی بهجت، بهروز. احمدی، محمدمهدی. (1396). نقش تعدیل‌گری گرایش‌های مذهبی در مدل وفاداری مشتری. تحقیقات بازاریابی نوین. 7 (1) پیاپی 24: 115-130.
میرا، ابوالقاسم. خانلری، امیر. دیندار، یاشار. (1397). بررسی تأثیر اعتقادات دینی مصرف‌کنندگان ایرانی بر تمایل به خرید محصولات کشوری متخاصم. مدیریت بازرگانی. 10 (1): 187-206.
قلیچ خان، اکرم. مشبکی، اصغر. (۱۳۹۵). بررسی عوامل مؤثر بر نگرش مصرف‌کنندگان جوان به استفاده از کالاهای خارجی در ایران (مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی ارشد MBA)، فصلنامه پژوهش‌های جدید در مدیریت و حسابداری. 16 (3): 145-164.
Abraham, V. (2013). A Cross-Cultural Investigation of the Effect of Consumer Animosity on Purchase Involvement. International journal of business and social science. 4 (4): 32-44.
Ahmed, Zafar. Anang, Rosdin. Othman, Nor. & Sambasivan, Murali. (2013). To purchase or not to purchase US products: role of religiosity, animosity, and ethno-centrism among Malaysian consumers, Journal of Services Marketing. 27(7): 551-563.
Akdoghan, M. S. Ozgener, S. Kaplan, M. & Coskun, A. (2012). The effects of consumer ethnocentrism and consumer animosity on the re-purchase intent: the moderating role of consumer loyalty. Emerging Markets Journal. 2: 1-12.
Amine, L. S. (2008). Country-of-origin, animosity and consumer response: Marketing implications of anti-Americanism and Francophobia. International Business Review. 17 (4): 402-422.
Antonetti, Paolo. Manika, Danae. Constantine, Katsikeas. (2019). Why consumer animosity reduces product quality perceptions: The role of extreme emotions in international crises. International Business Review. 28 (4): 739-753
Bahaee, M. & Pisani, M.J. (2009). Iranian consumer animosity and U.S. products: a witch’s brew or elixir? International Business Review. 18 (2): 199-210.
Benterki, M. (2009). Investigation into the Algerian consumers’ attitudes towards European dairy products”,unpublished MSc thesis, London South Bank University, London.
Castelló, Enric. Mihelj, Sabina. (2018). Share URL copied to clipboard Selling and consuming the nation: Understanding consumer nationalism. Journal of Consumer Culture. 18 (4):
Cleveland, M. Laroche, M. M. Hallab, R. (2013). Globalization, culture, religion, and values: Comparing consumption patterns of Lebanese Muslims and Christians”, Journal of Business Research. 66: 958–967.
De Toni, D. Sperandio Milanb, G. Busata Saciloto, E. & Larentis, F. (2017). Pricing strategies and levels and their impact on corporate profitability. Revista de Administração. 52 (2): 120-133.
Engelland, B. T. (2014). Religion, humanism, marketing, and the consumption of socially responsible products, services, and ideas: Introduction to a special topic section. Journal of Business Research. 67(2): 1-4.
Huang, Y. Phau, I. & Lin C. (2008), Consumer animosity, economic hardship, and normative influence How do they affect consumers’ purchase intention? European Journal of Marketing. 44 (7/8): 909 – 937.
Jamal, A. & Sharifuddin, J. (2015). Perceived value and perceived usefulness of halal labeling: The role of religion and culture. Journal of Business Research. 68(5): 933-941.
Kahle, L. R. Minton, E. A. & Kim, C. H. (2016). Religious Values as a Predictor of Sustainable Consumption Behaviors: A Cross-Cultural Comparison. In Let’s Get Engaged! Crossing the Threshold of Marketing’s Engagement Era (pp. 273278). Springer, Cham.
Kaeeni, A. A. & Heidarzadeh, K. (2014). Exploring the moderating effect of consumer Animosity and ethnocentrism on process of accepting foreign products among Islamic countries. International Journal of Research in Social Sciences, 3(5), 112-131
Kvasova, Olga. Tokar, Sergii. (2018). Implications of Consumer Animosity for Marketing Strategy: An Abstract. Finding New Ways to Engage and Satisfy Global Customers, Developments in Marketing Science: Proceedings of the Academy of Marketing Science. 149.Top of Form
 
Maher, A.A. & Mady, S. (2010). Animosity, subjective norms and anticipated emotions during an international crisis, International Marketing Review. 27 (6): 630-651.
Maheswaran, D. (2006). Country of origin effects: consumer perceptions of Japan in South East Asia”, working paperN-006, Working Paper Series, Center for Japan-US Business and Economic Studies, L.N. Stern School of Business, New York University, New York.
Nelson, M. F. James, M. S. Miles, A. Morrell, D. L. & Sledge, S. (2017). Academic Integrity of Millennials: The impact of religion and Spirituality. Ethics & Behavior. 27(5): 385-400
Nguyen, T. D. Nguyen, T. M. & Barrett, N. J. (2008). Consumer ethnocentrism, cultural sensitivity, and intention to purchase local products-evidence from Vietnam”, Journal of Consumer Behavior. 7 (1): 88-100.
Peng Cui, A. Wajda, T. A. & Hu, M. Y. (2012), Consumer animosity and product choice:might price make a difference? Journal of Consumer Marketing. 29 (7): 494-506.
Ranjbarian, B. Rojuee, M. & Mirzaei, A. (2010). Consumer ethnocentrism and buying intentions: An empirical analysis of Iranian consumers, European Journal of Social Sciences. 13 (3): 371-386.
Richardson, Jr. C.W. (2012). Consumer Demographics as Antecedents in the Animosity Model of Foreign Product Purchase. International Journal of Business and Social Science. 3 (4): 13-21
Riefler, P. & Diamantopoulos, A. (2007). Consumer animosity: a literature review and a reconsideration of its measurement, International Marketing Review. 24 (1): 87 – 119.
Ross, D. (2009). Recession and revolution, The New YorkTimes, June 15.
Shankarmahesh, Mahesh N. (2006). Consumer ethnocentrism: an integrative review of its antecedents and consequences", International Marketing Review. 23(2): 146 – 172.