عوامل مؤثر بر قصد خرید محصولات آرایشی خارجی توسط آقایان: بررسی نقش نگرش مصرف کنندگان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران

2 استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد ایران

3 دکتری مدیریت بازرگانی-مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران

4 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی-بازاریابی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران

چکیده

قصد خرید یک محصول خاص به‌عنوان یک عامل پیش­بینی‌کننده خوب رفتار واقعی در خرید محصول می باشد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر نگرش مشتریان نسبت به خرید محصولات آرایشی خارجی توسط آقایان است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات، تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مصرف کنندگان لوازم آرایشی خارجی مردانه در شهر مشهد هستند. روش نمونه‌گیری در این تحقیق غیراحتمالی داوطلبانه بوده است. دراین پژوهش 12 متغیر پنهان وجود دارد لذا حجم نمونه براساس نظر ادسترپ (20 نمونه به ازای هر گویه) تعیین شده است. در نهایت تعداد 240 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار گردآوری پرسشنامه استاندارد برگرفته از سویدن و دیاگنه (2009) و آزمائونی و همکاران (2015) بوده است؛ روایی آن با روایی محتوا و سازه به روش تحلیل بارهای عاملی تاییدی بررسی و پایایی آن بوسیله آلفای کرونباخ سنجیده شده است. آزمون فرضیات به روش مدلیابی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار  اسمارت پی ال اس انجام پذیرفته است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد جذابیت ظاهری، باورهای اجتماعی، سبک زندگی و شرایط خرید تأثیر مستقیم بر نگرش مشتریان دارند. همچنین عقاید دینی، تبلیغات و توجه به سلامتی تأثیر معکوس بر نگرش مشتریان دارند. در این تحقیق تأثیر متغیرهای تصویر شخصی، اثر افزایش سن و دانش بر نگرش مشتریان تأیید نگردید. براساس نتایج تحقیق نگرش مشتریان بر قصد خرید آنان بسیار تاثیرگذار است. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Factors Influencing Men's Intent to Buy Foreign Cosmetics: Investigating the Mediating Role of Consumer Attitudes

نویسندگان [English]

  • Masoomeh Arabshahi 1
  • Amir Ghafourian shagerdi 2
  • Omid Behboodi 3
  • Ali Nayebi 4
1 Assistant Professor,Faculty of Management and Accounting, Imamreza International Universityو Mashhad, Iran
2 Assistant Professor,Faculty of Management and Accounting, Imamreza International Universityو Mashhad, Iran
3 Ph.D. in Business Administration-Marketing Management, Faculty of Management and Accounting, Imam Reza International University, Mashhad, Iran
4 Master of Business Marketing Management,Faculty of Management and Accounting, Imam Reza International University, Mashhad, Iran
چکیده [English]

The intention to buy a particular product is a good predictor of the actual behavior of the product purchase. The purpose of this research is to study of factors affecting customers' attitude toward buying Foreign cosmetics by men. This research is an applied and correlational study. The statistical population of this study is all consumers of cosmetics men in Mashhad. The sampling method was voluntary in this research. There are 12 hidden variables in this research, so the sample size is determined according to Edstorp (2017), (20 samples per item). Finally, 240 questionnaires were analyzed. The standard questionnaire was used to collect the questionnaire from Souiden & Diagne (2009) and Azmawani et al. (2015); Its validity was evaluated by content and construct validity using confirmatory factor analysis and its reliability was measured by Cronbach's alpha. The hypothesis test has been done by structural equation modeling and Smart PLS software. The results show that physical attractiveness, social beliefs, lifestyle and purchasing situation have a direct impact on the attitude of the customers. Religious beliefs, advertising, and state of health also have a repercussion on the attitude of their customers. In this research, the effect of self image variables, the ageing effect, and knowledge on customer attitudes were not confirmed. According to the results of the research, the attitude of the customers is very influential on their purchase intention.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Buyer's Attitudes
  • Personal Factors
  • Makeup Foreign Products
ابراهیم‌زاده اردکانی محمد، رییسی‌دهکردی، مهرناز، مروتی شریف‌آباد، محمدعلی و رضایی‌پندری، حسن (1395). استفاده از محصولات آرایشـی بین دختران دبیرستانی و دانشجوی شهر یزد: بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد . پوست و زیبایی، ۷ (۴) :۲۲۰-۲۲۷.
امیدی، فریدون، صدرهاشمی، محمدمهدی، آدینه فر، امیررضا و زینلی، سجاد (۱۳۹۶). بررسی اثرات تبلیغات تجاری بر نگرش و قصد خرید مصرف کنندگان محصولات سبز. نشریه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه 2 (5).
باقری، سید محمد (1390). بررسی تأثیر بازاریابی رابطه مند و ویژگی‌های محصول بر ادراکات و قصد پذیرش محصولات جدید: در صنعت محصولات الکترونیک. پژوهشنامه مدیریت اجرایی ،29-52.
پناهی، بلال، نوروزی، محمدرضا و قربانی، دانا (۱۳۹۷). شناسایی عوامل مؤثر بر تغییر گرایش به خرید کالای لوکس با میانجی گری ویژگی‌های جمعیت شناختی مطالعه موردی: فروشگاه‌های شهرستان بانه. پنجمین همایش بین المللی نوآوری. توسعه و کسب و کار. تهران. موسسه علمی کیان پژوهان.
تاج بخش، غلامرضا، ومعتمدی فرد، صادق (۱۳۹۶). بررسی رابطه بین نگرش به نوسازی و سبک زندگی در بین جوانان 18 - 35 سال شهر پلدختر. کنفرانس سالانه پژوهش در علوم انسانی و مطالعات اجتماعی. تهران. پژوهشکده مدیریت و توسعه پژوهشگاه فرهنگ و هنر.
خوش اندام، عارف (1396). پیشایندها و پسایندهای نگرش نسبت به تبلیغات مبتنی بر تلفن همراه. دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)، پایان نامه کارشناسی ارشد، مشهد، ایران.
سعیدا اردکانی، سعید، و جهانبازی، ندا (1394). تأثیر تصویر فروشگاه بر قصد خرید مشتریان: اعتماد و ریسک درک شده به عنوان متغیرهای تعدیل کننده، تحقیقات بازاریابی نوین، 5(2): 53-72.
صفدار، دلارام (۱۳۹۴). اثر تدین و تقید دینی بر قصد خرید محصولات خارجی با توجه به نقش میانجی نگرش به تبلیغات. دومین کنفرانس بین المللی آینده پژوهی. مدیریت و توسعه اقتصادی. مشهد. دانشگاه تربت حیدریه.
قاسمی یالقوزآغاج، اکبر، اسدزاده، احمد، ایمانی خوشخو، محمد حسین و جبارزاده. یونس (1397). تأثیر عوامل انگیزشی گردشگری درمانی بر قصد رفتاری گردشگران: نقش واسطه‌ای عوامل ادراکی و رضایتمندی. مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری، 7(24): 59-81.
محمدخانی، مجتبی، و لندران اصفهانی، سعید (۱۳۹۵). بررسی عوامل مؤثر بر موقعیت مصرف در قصد خرید مجدد پوشاک لوکس. دومین همایش بین المللی نوآوری. توسعه و کسب و کار در تاریخ. تهران. موسسه علمی کیان پژوهان.
مقصودپور. محمدعلی (۱۳۹۵). بررسی نقش و جایگاه تبلیغات در بازاریابی و فروش. سومین همایش علمی پژوهشی یافته‌های نوین علوم مدیریت. کارآفرینی و آموزش ایران. تهران. انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
موسی خانی، محمد، حقیقی، محمد و ترک زاده، سمانه (1391). ارائه مدلی جهت کسب وفاداری مشتری با استفاده از مدیریت دانش مشتری در صنعت بانکداری کشور(بانک های خصوصی)، مدیریت بازرگانی، 4(12).
 
Ajzen. I. and Fishbein. M. (1999). Understanding Attitudes and Predicting.
Awan. H. M. Siddiquei. A. N. & Haider. Z. (2015). Factors affecting Halal purchase intention–evidence from Pakistan’s Halal food sector. Management Research Review 38(6): 640-660.
Azmawani Abd Rahman Ebrahim Asrarhaghighi Suhaimi Ab Rahman (2015), Consumers and Halal cosmetic products: knowledge, religiosity, attitude and intention. Journal of Islamic Marketing, 6(1), http://dx.doi.org/10.1108/JIMA-09-2013-0068
Brown. A. & Knight. T. (2015). Shifts in media images of women appearance and social status from 1960 to 2010: A content analysis of beauty advertisements in two Australian magazines. Journal of aging studies, 35: 74-83.
De Vries. D. A. Peter. J. Nikken. P. & de Graaf. H. (2014). The effect of social network site use on appearance investment and desire for cosmetic surgery among adolescent boys and girls. Sex Roles, 71(9-10): 283-295
Edstorp. J. (2017). Associations between sleep and depressive symptoms: A cross-sectional study on working adults in Stockholm. Sweden
Grimmer. M. Kilburn. A. & Miles. M. P. (2015). The impact of purchase situation on realized pro-environmental consumer behaviour. In Global Innovation and Knowledge Academy (GIKA) Conference.
Handel. B. R. & Kolstad. J. T. (2015). Health insurance for" humans": Information frictions. plan choice. and consumer welfare. American Economic Review, 105(8): 2449-2500
Hansen. T. Grønholdt. L. Josiassen. A. & Martensen. A. (2016). The Impact of Consumer Knowledge Bias on Narrow-Scope Trust. Broad-Scope Trust. and Relationship Satisfaction. In The 15th International Marketing Trends Conference. Marketing Trends Association.
Kline. P. (2014). An easy guide to factor analysis. Routledge.
Lee, J., Nelson, D.C., Almanza, B.A., 2013. Health inspection reports as predictors of specific training needs. International Journal of Hospitality Management, 31 (2): 522–528
Rosenberg. M. (2015). Society and the adolescent self-image. Princeton university press
Schiffman. L.G. Kanuk. L.L. (2007). Consumer Behavior. Ninth ed. PrenticeHall Inc. NJ
Solomon. M. R. (2016). Consumer behavior: Buying, having, and being (Vol. 10). Upper Saddle River. NJ: Prentice Hall
Southworth. S. S. (2016). US Consumers' Patronage Intentions towards Asian Brands' Uniqueness: Moderating Role of Consumer's Lifestyle
Souiden. N. & Diagne. M. (2009). Canadian and French men's consumption of cosmetics: a comparison of their attitudes and motivations. Journal of Consumer marketing. 26(2). 97-109.
Yoon. T. H. (2015). Difference in Additional Marketing Satisfaction by Lifestyle of Korean Restaurant Customers-Focus on Foreign Students at University in Gangwon Province. Journal of the Korean Society of Food Culture, 30(5): 587-595