تأثیر نوآوری در فناوری اطلاعات و شبکه دانشی بر عملکرد تجاری شرکت‌های صادرکننده در صنعت مواد غذایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

امروزه موضوع عملکرد تجاری از آن دسته مباحثی است که طی سال‌های اخیر به شدت مورد توجه پژوهشگران و محققان اقتصادی قرار گرفته است و بدن شک مهم‌ترین معیار سنجش موفقیت در شرکت‌های تجاری به حساب می‌آید. در نتیجه، هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر نوآوری در فناوری اطلاعات و شبکه دانشی بر عملکرد تجاری از طریق مدیریت استعدادها می‌باشد. جامعه آماری در این پژوهش شرکت‌های صادرکننده برتر محصولات صنایع غذایی بود. برای به دست آوردن حجم نمونه از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و فرمول ‌کوکران استفاده گردید و برای جمع‌آوری داده‌ها نیز پرسشنامه استاندارد بکار برده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از مدل‌سازی ‌معادلات ‌ساختاری و نرم-افزار LISREL استفاده شده است. یافته‌ها نشان‌ می‌دهد که نوآوری در فناوری‌اطلاعات و شبکه دانشی در این شرکت‌ها از طریق مدیریت ‌استعدادها تاثیر قابل توجه و معناداری بر عملکرد‌ تجاری دارد. در حالی که تأثیر نوآوری در فناوری و شبکه دانش بر عملکرد به طور مستقیم بسیار ناچیز می‌باشد. شبکه دانش نیز تأثیر مثبت معناداری بر نوآوری در فناوری اطلاعات دارد. با تقویت نوآوری در فناوری اطلاعات و شبکه دانشی و همچنین مدیریت صحیح استعدادها می‌توان به ارتقای عملکرد تجاری کمک نموده و از مزایای حاصل از آن استفاده نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Impact of Innovation in Information Technology and Knowledge Network on Business Performance of Foodstuffs Exporting Companies

نویسندگان [English]

  • Mohammad Rahim Esfidani 1
  • Nakisa Rezaie 2
  • Sara Ramezani 2
1 Assistant Professor, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Ph.D. of Business Management, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Nowadays, business performance is one of those topics that have been highly regarded in recent years by scholars and economic researchers and is undoubtedly the most important Measurement criteria of success in commercial companies. Thus, the aim of this study is investigate the innovation impact on information technology and knowledge network on business performance through talent management as a mediator. The statistical population in this study was the top exporting companies of food industry. Random sampling method and Cochran formula were used for obtaining a sample and standard questionnaire was used for data collection. LISREL software and structural equation modeling was used for data analyzing. The findings show that IT innovation and knowledge network have significant impact on the company through talent management and also they have significantly impact on business performance. While the direct impact of innovation in technology and knowledge network on performance is very low. knowledge networks have a significant positive effect on information technology innovations. With the advancement of innovation in information technology and knowledge networks, as well as the proper management of talents, it can be used to improve business performance and took advantage of its benefits.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Innovation in Information Technology
  • Knowledge Networks
  • Talent Management
  • Business Performance
  • Food Industry
احتشام راثی، رضا و محرابی، جواد. (1395). تاثیر فناوری اطلاعات بر بهبود عملکرد شرکتی در سیستم­های هوشمند بانکداری (مطالعه موردی: بانک صادرات شعب تهران). مجله رسالت مدیریت دولتی، 7(1)، 71-55.
اسفیدانی، محمدرحیم.، دقیقی اصلی، علیرضا و اسماعیلی آهنگرکلایی، الهه. (1390). اثر اینترنت بر عملکرد تجاری بیمه عمر. پژوهشنامه بیمه، 26(2)، 113-83.
تقوا، محمدرضا.، حسینی بامکان، سیدمجتبی و فلاح لاجمینی، حمیدرضا. (1392). تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی. مجله مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 2(5)، 17-1.
تقی­زاده یزدی، محمدرضا.، طهماسبی، رضا.، امانت، میرسیدمحمدمحسن و دهقان، علیرضا. (1397). شناسایی و رتبه­بندی عوامل موثر در جذب و نگهداشت استعدادها با استفاده از رویکرد فرآیند سلسله مراتبی. مجله مدیریت فرهنگ سازمانی، 16(1)، 115-89.
تولایی، روح­اله.، بامدادصوفی، جهانیار.، رضائیان، علی و صالحی صدقیانی، جمشید. (1392). ارائه الگوی توسعه شبکه­های دانش در هاب­های پژوهش و فناوری صنعت نفت با استفاده از الگوی جهانی. فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 4(13)، 78-55.
پویا، علیرضا. (1393). تأثیر تکنولوژی تولید بر قابلیت‏های رقابتی تولید و بهبود عملکرد تجاری. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 2(3)، 54-35.
حاجی­نبی، کامران.، رئیسی، پوران و اجاق، نرگس­السادات. (1392). رابطه مدیریت استعداد با عملکرد کارکنان پرستاری بیمارستان­های شهر کرج. مجله مدیریت اطلاعات سلامت، 10(7)، 36-24.
حاجی کریمی، عباسعلی.، جمالیه بسطامی، بهتاش و مکی­زاده، وحید. (1389). بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در بازارهای بین­المللی صنعتی (مطالعه موردی شرکت­های صادراتی شهر تهران). مجله چشم­انداز مدیریت بازرگانی، 1(34)، 22-9.
دهقانی سلطانی، مهدی.، شیری، اردشیر.، نثاری، طاهره و رئوفی، مصطفی. (1397). نقش رسانه­های اجتماعی، شفافیت و مسئولیت اجتماعی در ارتقای عملکرد تجاری شرکت­های خدمات مسافرتی و گردشگری. مجله مطالعات مدیریت گردشگری، 13(43)، 169-141.
دهقانی سلطانی، مهدی.، مصباحی، مریم و طالبی، یاسمن. (1397). تأثیر ارزش­های شرکتی و رهبری دانش­گرا بر عملکرد نوآوری با تبیین نقش تسهم دانش. مجله ابتکار و خلاقیت و در علوم انسانی، 8(3)، 74-43.
رامین­مهر، حمید و چارستاد، پروانه. (1398). روش تحقیق کمی با کاربرد مدل­سازی معادلات ساختاری (نرم­افزار لیزرل). تهران، انتشارات ترمه.
رحیم­نیا، فریبرز.، خوراکیان، علیرضا و قادری، فرشاد. (1397). بررسی تأثیر استراتژی نوآوری بر عملکرد کسب و کارهای صادراتی. مجله مدیریت کسب و کارهای بین­المللی، 1(3)، 22-1.
رضائیان، علی و سلطانی، فرزانه. (1388). معرفی مدل جامع و سیستمی مدیریت استعداد جهت بهبود عملکرد فردی کارکنان صنعت نفت. فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، 3(8)، 50-7.
رضائیان، علی.، نظافتی، نوید و باقری، روح­اله. (1397). شکل­گیری شبکه دانش در شرکت­های دانش­بنیان. دوفصلنامه کاوش­های مدیریت بازرگانی، 10(20)، 213-187.
زندحسامی، حسام و آشتیانی­پور، زینب. (1392). تحلیل چگونگی تاثیر قابلیت­های نوآوری فناورانه بر رقابت­پذیری شرکت­های کوچک و متوسط. فصلنامه مدیریت نوآوری، 2(2)، 24-1.
سرمد، زهره.، بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (1396). روش­های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.
صفرزاده، حسین.، تدبیر، اعظم و محمدی، مریم. (1391). بررسی تاثیر استراتژی­های مدیریت دانش بر نوآوری و عملکرد شرکتی (مطالعه موردی: مراکز بهداشتی و درمانی شمال فارس). مجله طلوع بهداشت، 11(1)، 86-76.
صنوبر، ناصر.، حسینی، سیدصمد و بهزادنیا، پویا. (1398). تاثیر برنامه­های تشویقی صادرات بر عملکرد صادراتی: نقش جذابیت­های بازارهای خارجی و قابلیت­های صادراتی. مجله مدیریت کسب و کارهای بین­المللی، 2(3)، 85-63.
صیادی، سعید.، محمدی، مرضیه و نیکپور، امین. (1391). بررسی رابطه بین مدیریت استعداد و رضایت شغلی کارکنان در ستاد مرکزی صندوق تامین اجتماعی. فصلنامه مدیریت و توسعه، 25(2)، 52-34.
ضیاء، بابک.، مبارکی، محمد حسن و سعیدیون، مژگان. (1393). بررسی تأثیر سرمایه روانشناختی بر عملکرد شرکتی با تأکید بر نقش میانجی نوآوری در فناوری اطلاعات (مورد مطالعه: شعب بانک کشاورزی شهر تهران). فصلنامه مدیریت نوآوری، 3(4)، 100-77.
فیض، داود.، زارعی، عظیم و کریمی، بهاره. (1392). بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کارآفرینی شرکتی در شرکت­های کوچک و متوسط (پیمایشی پیرامون شرکت­های کوچک و متوسط شهرک صنعتی سمنان). فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، 5(2)، 170-151.
فیض، داود.، موتمنی، علیرضا.، کردنائیج، اسداله.، زارعی، عظیم و دهقانی سلطانی، مهدی. (1396). تأثیر عملکرد برند بر رقابت­پذیری برند با تبیین نقش فرصت­طلبی فناورانه. پژوهش­های مدیریت عمومی، 10(35)، 182-159.
فیض، داود.، موتمنی، علیرضا.، کردنائیج، اسداله.، زارعی، عظیم و دهقانی سلطانی، مهدی. (1396). تأثیر نوآوری بازاریابی بر رقابت­پذیری برند با تبیین نقش فرصت­طلبی فناورانه. فصلنامه چشم­انداز مدیریت بازرگانی، 31(1)، 29-13.
قلیزاده، حسین.، بنیادی نائینی، علی.، معینی، علیرضا و محمدی، مهدی. (1393). مدل‏سازی تأثیر شناسایی، جذب و اکتساب فناوری بر جهش تکنولوژیک. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 2(2)، 110-81.
کفاش­پور، آذر و نجفی سیاهرودی، مهدی. (1388). تأثیر تحقیقات بازاریابی بر عملکرد از طریق فرهنگ بازارگرایی در آژانس­های مسافرتی شهرستان مشهد. پژوهشنامه مدیریت تحول، 2(6)، 67-45.
کوه­کن موخر، امیر و قلی­پور پهنه کلایی، حلیمه. (1395). نقش بازاریابی الکترونیکی در بهبود عملکرد تجاری شرکت­ها. اولین همایش ملی مدیریت و علوم انسانی.
محسنین، شهریار و اسفیدانی، محمدرحیم (1397). مدل­سازی معادلات ساختاری (آموزشی و کاربردی) به کمک نرم­افزار لیزرل. تهران: مهربان نشر.
محمدی، علی و امیری، یاسر. (1392). شناسایی و تبیین عوامل موثر بر پذیرش نوآوری فناوری اطلاعات در شرکت­های دولتی با رویکرد مدل­یابی معادلات ساختاری. فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، 5(4)، 218-195.
محمدی، علی.، صحراکار، مریم و یزدانی، حمیدرضا. (1390). بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر قابلیت­ها و عملکرد زنجیره تامین شرکت­های لبنیانی استان فارس: مطالعه چند موردی. فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، 3(8)، 170-151.
مختاری، حسین.، اکبری، مرتضی و مرادی، محمدعلی. (1398). تاثیر نوآوری خدمات بر عملکرد آژانس­های مسافرتی در شهر تهران: نقش میانجی کیفیت خدمات و رضایت مشتری. مجله گردشگری شهری، 6(2)، 116-99.
نصری نصرآبادی، شهره.، فلاح، الهام و شیرانی لپری، سمانه. (1393). بررسی تاثیر شبکه دانش بر عملکرد نوآوری محصول با استفاده از مدل معادلات ساختاری (مطالعه موردی: شرکت­های تجارت الکترونیک استان اصفهان). فصلنامه مدیریت نوآوری، 3(3)، 75-53.
نوع­پسند اصیل، سیدمحمد.، ملک اخلاق، اسماعیل و عاشق حسینی مهروانی، مجید. (1393). بررسی رابطه بین مدیریت استعداد و عملکرد شرکتی. فصلنامه پژوهش­های مدیریت منابع انسانی، 6(1)، 51-31.   
 
Adewoye, J. O., & Obasan, K. A. (2012). The Impact of Information Technology (IT) on Human Resource Management (HRM): Empirical evidence from Nigeria Banking Sector. Case Study of Selected Banks from Lagos State and Oyo State in South-West Nigeria. European Journal of Business and Management, 4(6), 28-38.
Al-Dujaili, M. A. (2012). Influence of Intellectual Capital in the Organizational Innovation. Innovation. Management and Technology, 3(2), 128-135.
Al-Hakim, L., & Lu, W. (2017). The role of collaboration and technology diffusion on business performance. International Journal of Productivity and Performance Management, 66(1), 22-50.
Argote, L. (2012). Organizational learning: Creating, retaining and transferring knowledge. Springer Publition.
Aswegen, M. & Retief, F.P. (2020).The role of innovation and knowledge networks as a policy mechanism towards more resilient peripheral regions. Land Use Policy, 90, 65-80.
Aydiner, A.S., Tatoglu, E., Bayraktar, E. & Zaim, S. (2019). Information system capabilities and firm performance: Opening the black box through decision-making performance and business-process performance. International Journal of Information Management, 47, 168-172.
Benitez-Amado, J., Llorens-Montes, F. J., & Fernandez-Perez, V. (2015).  IT impact on talent management and operational environmental sustainability. Information Technology and Management, 16, 207-220.
Bhatnagar, J. (2007). Talent management strategy of employee engagement in Indian ITES employees: Key to retention. Employee Relations, 29(6), 640-663.
Bouwman, H., Van De Wijngaert, L., Van Den Hooff, B., & Van Dijk, J. (2005). Information and communication technology in organizations: adoption, implementation use and effects. Canada: Sage Publications Ltd, 18-36.
Busi, M. & Bititci, U. S. (2006). Collaborative performance management: present gaps and future research. International Journal of Productivity and Performance Management, 55(1), 7-25.
Chuang, S. H., Liao, C., & Lin, S. (2013). Determinants of knowledge management with information technology support impact on firm performance. Information Technology and Management, 14(3), 217-230.
Collings, D. G. & Mellahi, K. (2009). Stategic talent management: A review and research agenda. Huaman Resource Management Review, 19(4), 304-313.
Cunningham, I. (2007). Talent management: Making it real. Development and learning in Organizations: An International Journal, 21(2), 1-6.
Davenport, T. H., Harris, J. G., & Kohli, A. K. (2001). How do they know their customers so well? Sloan Management Review, 42(2), 63-74.
Dong, J. Q., & Yang, C. H. (2016). Being central is a double-edged sword: Knowledge network centrality and new product development in U.S. pharmaceutical industry. Technological Forecasting & Social Change, 113, 379-385.
Feiz, D., Dehghani Soltani, M., & Farsizadeh, H. (2019). The effect of knowledge sharing on the psychological empowerment in higher education mediated by organizational memory. Studies in Higher Education, 44(1), 1-18.
Frösén, J., Tikkanen, H., Jaakkola, M., & Vassinen, A. (2013). Marketing performance assessment systems and the business context. European Journal of Marketing, 47(5/6), 715-737
Gaiardelli, P., Saccani, N., & Songini, L. (2007). Performance measurement systems in the after-sales service: an integrated framework. International Journal of Business Performance Management, 9(2), 145-171.
Guler, B. (2015). Innovations in information technology and the mortgage market. Review of Economic Dynamics, 18, 456-483.
Hughes, J. C., & Rog, E. (2008). Talent Management: A strategy for improving employee recruitment, retention anad engagement with in hospitality organization. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 20(7), 743-757.
Ioannidis, E., Varsakelis, N., & Antoniou, I. (2017). False Beliefs in Unreliable Knowledge Networks. Physica A, 470, 275-295.
Kotler, P., & Keller, K. (2011). Marketing Management. 14 editions. Prentice Hall; February 18.
Lee, C., Huang, S., Barnes, F., & Kao, L. (2010). Business performance and customer relationship management: the effect of IT, organizational contingency and business process on Taiwanese manufacturers. Total Quality Management & Business Excellence, 21(1), 43-65.
Lichtenthaler, U. (2016). Determinants of absorptive capacity: the value of technology and market orientation for external knowledge acquisition. Journal of Business & Industrial Marketing, 31(5), 600-610.
López-Nicolás, C., & Meroño-Cerdán, Á. L. (2011). Strategic knowledge management, innovation and performance. International Journal of Information Management, 31(6), 502-509.
Lui, A. K. H., Ngai, E. W. T., & Lo, C. k. y. (2016). Disruptive information technology innovations and the cost of equity capital: The moderating effect of CEO incentives and institutional pressures. Information & Management, 53, 345-354.
Martin, S. L., & Javalgi, R. G. (2016). Entrepreneurial orientation, marketing capabilities and performance: The Moderating role of Competitive Intensity on Latin American International New Ventures. Journal of Business Research, 69(6), 2040-2051.
Mergi, Z. (2014). The impact of talent management system on the enterprise performance: A study on a sample of workers in National Company of Juice and Canned-food Unit MANAA (Batna). Arab Economics and Business Journal, 9, 156-165.
Mukherjee, A. N., Bhattacharyya, S., & Bera, R. (2014). Role of Information Technology in Human Resource Management of SME: A Study on the use of Applicant Tracking System. Journal of Management and Research, 3(1), 1-22.
Nicolas, C., & Cerdan, A. (2012). Strategic Knowledge Management, Innovation and Performance. Information Management, 31, 502-509.
Prasad, V. K., Ramamurthy, K., & Naidu, G. M. (2001). The influence of internet marketing integration on marketing competencies and export performance. Journal of International Marketing, 9(4), 82-110.
Pereze-Lopez, S. & Alegre, J. (2012). Information technology competency, knowledge processes and firm performance. Industrial Management & Data Systems, 112(4), 644-662.
Philips, D. R., & Roper, K. O. (2009). A frame work for talent management in real estate. Journal of Corporate Real Estate, 11(1), 7-16.
Read, R. (2019). Knowledge counts: Influential actors in the education for all global monitoring report knowledge network. International Journal of Educational Development, 64, 96-105.
Ribeiro, F. M. (2016). Interdisciplinary in ferment: The role of knowledge networks and department affiliation. Technological Forecasting & Social Change, 113, 240-247.
Salojärvi, H., Ritala, P., Sainio, L. M., & Saarenketo, S. (2015). Synergistic effect of technology and customer relationship orientations: consequences for market performance. Journal of Business & Industrial Marketing, 30(5), 511-520.
Schröpfer, V., Tah, C., & Kurul, E. (2017). Mapping the knowledge flow in sustainable construction project teams using social network analysis. Engineering. Construction and Architectural Management, 24(2), 229- 259.
Schulz, M. (2001). The uncertain relevance of newness: Organizational learning and knowledge flows. Academy of Management Journal, 44(4), 661-681.
Sommer, R. D. (2000). Retaining Intellectual Capital in the 2lst Century. Alexandra. VA: Society for Human Resource Management. Southwest Airline.
Tsiknakis, M., & Kouroubali, A. (2009). Organizational factors affecting successful adoption of innovative eHealth services: A case study employing the FITT framework. International Journal of Medical Informatics, 78(1), 39-52.
Varda, D., Shoup, A., & Miller, S. (2012). A systematic review of collaboration and network research in the public affairs literature. American Journal of Public Health, 102(3), 564-571.
Wang, M.C., Chen, P.C. & Fang, S.C. (2018). A critical view of knowledge networks and innovation performance: The mediation role of firms' knowledge integration capability. Journal of Business Research, 88, 222-223.
Wang, Z., & Wang, N. (2012). Knowledge sharing, innovation and firm performance. Expert Systems with Applications, 39(10), 8899-8908.