آذر، عادل؛ خسروانی، فرزانه؛ جلالی، رضا، (1392). تحقیق در عملیات نرم: رویکردهای ساختاردهی مسئله، چاپ اول، تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
آشتیانی، وحید؛ معرفی، ابوالفضل؛ ایلانلو، مهدی، (1392). توسعه خوشههای صنعتی در برنامهریزی منطقهای، چاپ اول، قم: انتشارات مهر سجاد.
آلعمران، رویا؛ منصوری، حبیبه؛ باباپور، الناز، (1390). خوشههای صنعتی راهبرد نوین حل مشکلات صنایع کوچک، مجله اقتصادی، (5) و (6)، 62-41.
پیروز، الهام؛ شفیعی، افسانه، (1395). ارتقای جایگاه بنگاههای کوچک و متوسط در زنجیرههای ارزشجهانی: درسهایی برای ایران، تحولات جهانی صنعت معدن تجارت، (39).
داداشپور، هاشم، (1388). خوشههای صنعتی، یادگیری، نوآوری و توسعه منطقهای، راهبرد یاس، (18)، 70-53.
ستاریان، ریحانه؛ محمدی، مهدی، (1395). بررسی تاثیر نوآوری بر بینالمللی کردن خوشه های کسب و کار ، دومین همایش ملی توسعه پایدار، 132-143.
سلامی، رضا؛ صادقی، مهدی، (1390). طراحی فرآیندی برای بینالمللیسازی صنعت حمل و نقل دریایی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد انتقال فناوری: مطالعه موردی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، (15) و (16)، 194-172.
سلطانی، سعید؛ جعفری، سید محمد باقر؛ بیننده، راضیه، (1395). ارتقای عملکرد بنگاههای اقتصادی از طریق راهبرد همرقابتی، فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، (26)، 46-23.
شریفزاده، شریف؛ عبداللهزاده، غلامحسین؛ جیوار، رقیه؛ دیوسالار، اسدالله، (1397). نقش خوشههای صنعتی کشاورزی در توسعه کسب وکار روستایی استان مازندران، فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، (24)، 247-227.
صفری، علی؛ مختاریان، مریم؛ رضایی دولتآبادی، حسین، (1394). تاثیر ساختار خوشههای صنعتی بر کارآفرینی در کسبوکارهای خوشه (مورد مطالعه: خوشه صنعتی فلزات گرانبها و سنگهای قیمتی اصفهان)، فصلنامه توسعه کارآفرینی، (30)، 668-649.
عزیزمحمدلو، حمید، (1396). تحلیل نقش خوشههای صنعتی در رشد صادرات بنگاههای صنعتی در ایران، فصلنامهمطالعاتاقتصادی کاربردیایران، (23).
عطاردیان، امیر، (1389). شناسایى عوامل موثر بر توسعه صادرات خوشه سفال و سرامیک لالجین همدان، پایاننامه کارشناسى ارشد به راهنمایی دکتر حسنقلیپور، دانشگاه تهران: دانشکده مدیریت.
فرمانی، مرضیه، (1397). امکانسنجی ایجاد خوشههای صنعتی صادراتی در استان فارس از دید مدیران صنایع با استفاده از شاخص LQ، مجله اقتصادی، (9) و (10)، 132-117.
فقیهی، ابوالحسن؛ تاجالدین، مهدی؛ تاجالدین، مهران. (1389). بینالمللی شدن کسب و کارهای کوچک و متوسط در صنعت غذایی: ارائه یک مدل علی، فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران، (17)،22-1.
قادری عابد، امیرحسین؛ نظری، محسن؛ کمرهای؛ محمود، حیدری، علی، (1397). ارائه مدل مفهومی استراتژی رقابت همکارانه در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، پژوهشهای مدیریت در ایران، 22(4).
لشکربلوکی، مجتبی؛ خدادا حسینی، سیدحمید؛ حسینی؛ سید محمود، حمیدیزاده، محمدرضا، (1391). طراحی مدل فرآیندی راهبرد پابرجا با استفاده از رویکرد ترکیبی، دوفصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی، (2)6، 151-121.
موسوی نقابی، سید مجتبی؛ نظری، محسن؛ حسنقلیپور، طهمورث؛ سلیمانی، غلامرضا؛ عباسیان، عزتالله، (1394). طراحی مدل شبکهسازی فعالیتهای بازاریابی بنگاههای فعال در خوشههای صنعتی ایران، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال دهم، (37).
Bengtsson, M., & Johansson, M. (2014). Managing coopetition to create opportunities for small firms. International Small Business Journal, 32(4): 401-427.
Bouncken, R. B., Gast, J., Kraus, S., & Bogers, M. (2015). Coopetition: a systematic review, synthesis, and future research directions. Review of Managerial Science, 9(3): 577-601.
Cygler, J., Sroka, W., Solesvik, M., & Dębkowska, K. (2018). Benefits and drawbacks of coopetition: The roles of scope and durability in coopetitive relationships. Sustainability, 10(8), 2688.
Daidj, Nabyla (2017).Cooperation, Coopetition and Innovation (Innovation, Entrepreneurship, Management: Innovation and Technology), Wiley-ISTE; 1 edition.
Dana, L. P., Granata, J., Lasch, F., & Carnaby, A. (2013). The evolution of co-opetition in the Waipara wine cluster of New Zealand. Wine Economics and Policy, 2(1), 42-49.
Devece, C., Ribeiro-Soriano, D. E., & Palacios-Marqués, D. (2017). Coopetition as the new trend in inter-firm alliances: literature review and research patterns. Review of Managerial Science, 13(2): 207-226.
Galvagno, M., & Garraffo, F. (2010). The promise of coopetition as a new theoretical perspective in strategic management. Eds. S. Yami, S. Castaldo, GB Dagnino and F. Le Roy: Coopetition Winning Strategies for 21st Century. Edward Elgar Publishing, Cheltenham, 40-57.
Hiller, S. (2014). Business or Ethnic Networks: What matters for export success?. Aarhus University, School of Business and Social Sciences, Department of Economics and Business, Denmark.
Hoetoro, A. (2014). Cooperation and competition among clustered MSEs in East Java. Gadjah Mada International Journal of Business, 16(3): 275-293.
Jankowska, B. (2015). Cluster organization as a pro-internationalization form of cooperation in the SME sector–a Polish case in the European context. Journal of Economics & Management, 22: 54-74.
Jankowska, B. (2011). Implications of coopetition for international competitiveness and internationalization of firms: perspective of SME and large companies. International Journal of business and management studies, 3(1): 49-58.
Kossyva, D., Sarri, K., & Georgolpoulos, N. (2014). Co-opetition: a business strategy for SMEs in times of economic crisis. South-Eastern Europe Journal of Economics, 12(1).
Kraus, S., Klimas, P., Gast, J., & Stephan, T. (2018). Sleeping with competitors: Forms, antecedents and outcomes of coopetition of small and medium-sized craft beer breweries. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 25(1), 50-66.
Le Roy, F., & Sanou, F. H. (2014). Does coopetition strategy improve market performance? An empirical study in mobile phone industry. Journal of Economics & Management, 17: 64-92.
Moosavi, S. V., & Noorizadegan, M. (2009). Export Clusters. In Supply Chain and Logistics in National, International and Governmental Environment Physica-Verlag HD. 159-194.
Morris, M. H., Koçak, A., & Ozer, A. (2007). Coopetition as a small business strategy: Implications for performance. Journal of small business strategy, 18(1): 35-56.
Pérez, E. G. G. J. C., & Giagnocavo, M. C. L (2014). Food exporters and co-petition relationships: an analysis on the vegetable supply chain. An International Journal, 20 (2): 128-138.
Ricci, L. A., & Trionfetti, F. (2012). Productivity, networks, and export performance: Evidence from a cross‐country firm dataset. Review of International Economics, 20(3): 552-562.
Ritala, P. (2012). Coopetition strategy–when is it successful? Empirical evidence on innovation and market performance. British Journal of Management, 23(3): 307-324.
Ruzzier, M., Hisrich, R. D., & Antoncic, B. (2006). SME internationalization research: past, present, and future. Journal of small business and enterprise development, 13(4): 476-497.
Semnani, S. S. E., Dadfar, H., & Brege, S. (2015). The role of export clusters in export performance of SMEs: the case of Iranian energy industry. Quality Innovation Prosperity, 19(2): 137-160.
Singh, S., & Chugan, P. K. (2013). Clustering as a Tool for Enhancing Export Performance of SMEs: A Study of Brass Manufacturing Units in Jamnagar. International Journal of trade & global business perspectives, 2(2): 421-426.
Sölvell, Ö. (2009). Clusters: Balancing evolutionary and constructive forces. Ivory Tower.
Vanyushyn, V., Holmlund, M., & Kock, S. (2009). Cooperation with competitors and internationalization: Evidence from the west coast of Finland. Journal of Euromarketing, 18(2): 89-100.
Waite, P., & Williams, P. (2009). Collaboration or opportunism? The role of social capital in developing successful export clusters. Journal of Strategic Marketing, 17(6)” 499-512.
Zineldin, M. (2004). Co-opetition: the organisation of the future. Marketing Intelligence & Planning, 22(7): 780-790.